Павилион Токио 2021: Чайната „Go-An“ на Терунобу Фуджимори – любопитно
Преди началото на Олимпийските игри, в Токио бе открита една малко по-различна „чайна“. Инсталацията е част от „Павилион Токио 2021“, в който участват 9 известни личности от областта на японските архитуктера и изкуство.
Чайната, наречена „Go-An” е дело на известния японски архитект Терунобу Фуджимори. В нея той смесва традиция и модерност. Този вид горски павилион по принцип е предназначен за дълги церемонии, включващи приготвяне на чай, неговото съвместно изпиване, четене на поезия и медитация. В тази си творба Фуджимори се заиграва с популярната в Япония традиция, с която страната е известна и по света.
Чайната „Go-An” e поставена върху затревено хълмче, а за да влезнат в нея, посетителите минават през малък отвор в него. След това изкачват дървена стълба, за да стигнат до главното чаено пространство. В чайната липса традиционното килимче „татами“ на което участниците седят на земята. Цялото „чаено“ помещение е повдигнато на втория етаж. Вместо преносима малка масичка е използвана масивна маса с традиционна за западните страни височина. Вместо сенчеста градина, още като се изкачат по дървените стълби пред посетителите от панорамния прозорец на чайната се открива гледка към новият олимпийски стадион на Кенго Кума. Вечерно време, когато чайната е осветена, тя прилича на голям фенер поставен в градското пространство. Чайната е проектирана да се превърне в място на необичайна урбанистична медитация на фона на виковете на спортните фенове посещаващи стадиона (идея, която е осуетена от пандемията и сега медитацията е в едно сравнително тихо обкръжение).
Фасадата на чайната е покрита с истинска зелена трева, а самата инсталация е посветена на умението човек да запази самообладание в пастта на четиридесетмилионния град.
Теронубо Фудзимори е японски архитект и специалист по история на архитектурата. Той е директор на музея Едо-Токио. За него съвременната японска архитектура се дели на две школи: бяла и червена. Червената въплъщава стихията на земята, използвайки органични материали и естествени процеси на стареене и изменение на строителните материали. Бялата е футуристична, стерилна, съсредоточена върху перфекционизма и предпочита такива материали като железобетон, стомана и стъкло. Своето творчество Фуджимори отнася към първия вид архитектура.