„Любовен еликсир” за 100 годишнината на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”

Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” подготвя за своята 100 годишнина премиерата на операта „Любовен еликсир” от ГаетаноДоницети. Постановката е съвместна продукция на Академията и Държавна опера-Стара Загора и се поставя специално за юбилейните празници. В подкрепа на проекта се включи и Националната опера на Тимишоара, Румъния с декорите и костюмите, които са дело на именитите български художници Борис Стойнов и Цветанка Петкова-Стойнова. Режисьор на спектакъла е Огнян Драганов. Диригент Ивайло Кринчев.

На 25 юни, петък от 19.00 часа и на 26 юни, събота от 16.00 часа на сцената на Музикалния театър „Стефан Македонски” ще се състоят двете премиерни представления на операта „Любовен еликсир” от Доницети с участието на студенти и докторанти на НМА „Проф. Панчо Владигеров”, Академичния симфоничен оркестър с концертмайстор Жорж Паликарски, хора на Държавна опера-Стара Загора.

В двата спектакъла солистичните главни роли ще си поделят младите оперни надежди-възпитаници на вокалния факултет на НМА „Проф. Панчо Владигеров” Мария Славова и Ма Байсюе /в ролята на Адина/, Божидар Иванов, СонгЦе, СтоянБуюклиев /Неморино/, Анастасия Алтухова, Василики Параскева /Джанета/, Денис Бояджиев, ДжанЮен /Белкоре/, БоянСавов, Живко Добрев /Дулкамара/. Асистент-диригент и хормайстор е Виктор Крумов, асистент режисьор Денис Бояджиев.

Подготовката на спектакъла на операта „Любовен еликсир” стартира преди повече от половин година. През последните месеци младите артисти репетират усилено със своите педагози и корепетитори, както и в истинска театрална среда, предоставена им от Държавна опера-Стара Загора. Старозагорската опера не за първи път дава възможност за сценични изяви на талантливите студенти по оперно пеене. Но сега театърът партнира в създаването на цялостен спектакъл, който се поставя и ще бъде представен за първи път пред софийската публика.

Диригентът Ивайло Кринчев:

„Изборът на заглавието не е случаен. ,,Любовен еликсир“ е от образците на белкантова комична опера, подходящо за млади оперни певци, притежаващи добра професионалнавокална техника. Солистите бяха избрани с прослушване. Те са от третокурсници до докторанти и дават ясна представа занивото на обучение по класическо пеене във Вокалния факултет на НМА, почиващо на най-утвърдените световни традиции. Участието им в един оперен спектакъл поставя, разбира се, много нови задачи пред тях и е изключително важно за професионалното им развитие. Покриването на цяла партия и интерпретирането и на сцена изисква друго ниво на познание, издръжливост и съсредоточеност, което често е доста различно от обичайната учебна практика. В работата с диригента се научават как да артикулират, да фразират и интерпретират текста, да са в унисон с музикалната драматургия на оркестъра. Разбират, че в оперите не са важни само ариите, но и ансамбловите сцени и отношението към партньорите, както и как да разпределят силите си в един спектакъл. Основната трудност за тях в този процес е да обхванат мащаба и всички детайли, както на собствената партия, така и на партиите на останалите им колеги, за да може да се получи един органичен спектакъл. На сцената не трябва да има преподавател и студент, а екип, който върви в една посока. Удовлетворението от тази работа идва след много репетиции, но енергията, която носят младите таланти си струва усилията. Тази енергия ще усетят и зрителите, които ще видят тази постановка на операта ,,Любовен еликсир“ за първи път на българска сцена.”

Огнян Драганов – режисьор

„Тази постановка на операта „Любовен еликсир” от ГаетаноДоницети, бе част от програмата на Виенската държавна опера, която финансира копродукции между оперни театри в Източна Европа. Тя бе реализирана първо в Националната опера в Тимишоара (Румъния) през 2006 г, след това бе поставена отново в оперния театър на Сараево (Босна и Херцеговина) през 2008 г, а през 2010 г бе представена на сцената на Виенската опера със солисти от двата театъра. Реализацията на този проект бе основната причина,  която ме подтикна да инициирам учредяването на Балканската оперна мрежа през 2015 г.

Обърнах се към директора на операта в Тимишоара Кристиан Рудик с молба да ни предостави декора и костюмите на заглавието за представянето му в София по повод начестването на 100 години Национална Музикална Академия. И сега му благодаря за този благороден жест.

Подготовката с мен като режисьор на спектакъла започна през януари 2021 г. Усилено работихме със солистите, дори и през месеците на извънредно пандемично положение. Въпреки сложността на музикалната партитура на Доницети и постановъчните решения, студентите успяха да постигнат резултат, който в никакъв случай не може да се определи като ниво на учебен процес. Смятам, че всички от състава, са бъдещата надежда на българската опера.

Работата на студентите от вокалния факултет на НМА върху цялостно оперно заглавие е много важно за тяхното израстване като професионални оперни певци. То им дава възможност да осъзнаят, че гласът е само едно от многото оръжия, с които разполага артистът на сцената. Те разбират, че за да участват в голямо оперно заглавие, трябва да научат не само своите партии, но и тези на всички свои партньори: солисти, хор, оркестър. Това са трудности, пред които се изправя всеки млад изпълнител. Радвам се, че те преодоляха този, бих казал, превратен момент в тяхното обучение и дадоха пример на своите колеги как това се случва.

Публиката в София, която ще подкрепи с присъствието си младите изпълнители, ще види един емоционален и енергичен спектакъл, решен със съвременни изразни средства, динамичен декор и красиви костюми. Абсурдът във фабулата на операта на Доницети, че любовта на другия не може да бъде придобита чрез вълшебно лекарство, а трябва да бъде отвоювана и засвидетелствана, е актуален и в наши дни и е в основата на моето режисьорско решение. Привнесените образи подсилват предизвикателствата пред главните герои, които в крайна сметка осъзнават, че щъркелите не носят бебета…”