Хорът на Държавна опера-Стара Загора представя музиката на Великобритания

Музика без граници – новата програма на Държавна опера-Стара Загора

На 12 март от 19.00 часа на сцената на Операта Хорът на Държавна опера-Стара Загора под диригентството на хормайстора Младен Станев ще открие цикъла „Музика без граници” с концерта „Класика и джаз от Великобритания”. В поредица от концерти публиката ще има възможността да се срещне както с познати, така и с рядко изпълнявани творби на композитори от цял свят, от различни епохи и стилове. Първият концерт е посветен на музиката на Великобритания. Ще прозвучи кантатата на Бенджамин Бритън „Радвайте се на Агнеца” и Нидарос джаз меса от Боб Чилкот.

Концертът „Класика и джаз от Великобритания”

Хормайсторът Младен Станев за „раждането” на идеята, за избора на произведенията и за тяхното музикално съдържание и общочовешко послание, затова какви могат да бъдат очакванията на публиката:

„Трудните времена за музикантите и публиката дадоха възможност за реализиране на самостоятелен хоров концерт с камерна насоченост – отдавна замислен от ръководството на Старозагорската опера. Инициативата за конкретното предизвикателство дойде от заместник директора и режисьор Славчо Николов, който дълго време се е занимавал и с пеене. Той предостави дарение от американска университетска библиотека – партитури за хор, някои, от които са непознати у нас.

Спряхме се на „Радвайте се на Агнеца“ – празнична кантата, писана по поемата на Кристофър Смарт – поет, живял през 18-ти век. Стиховете са изпълнени с религиозна отдаденост и наподобяват структурата на библейските писания, но в тях е изразено разбирането и отношението на човека от неговата гледна точка – детския поглед, страдалчеството, унеса и възторга от най-висшата хармония.

Бритън е събрал тези стихове в светска творба, която формално кореспондира с каноничните религиозни произведения, наподобявайки на тях – чрез акомпанимент на орган, със смисловото съдържание на отделните части и с цикличността в тяхната съвкупност – молитви, възхвала, страдание и разпятие, покой и вечност – достигане на съвършенството.

Бритън създава музикален шедьовър, в който успява да изрази в кратко време неизчерпаемия свят на музикалните усещания. Спокойствието и мистиката в  началото се разнообразяват с разказвателно-илюстративни картини, страничен поглед към други живи твари и тяхната значимост. Следват страдание и изкупление, за да доведе умело до кулминацията – прозрението, че музиката е най-великият начин да бъде изразено божественото. Дял, в който върховенството на музиката е заявено с екстаз, с празнични фойерверки. Нещо като висше откровение, последвано от успокояващата екстатична възхвала и опиянение, написано в мотетна форма на финала.

Имено с възхвалата на музиката като съвършенството, обединяващо човека и божественото, тази творба ме спечели за творческата си реализация на наша сцена.
За да направим концерта още по-интересен и разнообразен, добавихме джаз месата на съвременния английски автор Робърт (Боб) Чилкот, писана близо 80 години по-късно от кантатата на Бритън. Месата е създадена за музикантите от красивата средновековна катедрала Нидарос, запазила името на старата норвежка столица в днешния град Тронхайм. Градът е богат на духовни и национални традиции, първият център на протестантската християнска общност по тези земи. Написана е по каноничните правила на западноевропейската християнска музикална традиция, но със свободния и свръх универсален език на джаза, съвременното звучене и усещане, разбираеми и обичани и в Англия, и от северните народи, и от всички нас.

Хорови произведения за джаз се срещат рядко, тъй като този жанр живее чрез индивидуалното импровизационно начало в душата на музиканта. Чилкот, който е посветил целия си живот на това изкуство като изпълнител и автор, успява майсторски да обедини сложността и лекостта в усещането на тази музика и да ги повери на хоровия ансамбъл.

Концертът ще предостави възможността да сравним две творби от английски композитори, различни по стил и характер, но обединяващи идеята за усещането на музиката като божествен език, достъпен и принадлежащ на човешкия глас. Езикът, който без граници и без препятствия свързва човека с най-висшата сила, както и нас, хората, помежду ни.”