Госпожица Марта – една жена, която иска само да бъде обичана
Първата премиера за сезон 2020/2021 г. на Драматичен театър „Гео Милев” Стара Загора се състоя на 7 октомври 2020г. Спектакълът е „Уважаема госпожице Марта” от Орлин Дяков. Поставя се за първи път на сцена. Авторът, който е директор на Русенския драматичен театър, е и режисьор на постановката. Сценографията е на Златан Дрянов. Действащите лица и изпълнители са Марта –Елена Азалова; Грета – Мария Енева; Секретарят – Стефан Делев; Макс – Георги Ножделов; Баронесата – Миленка Сотирова; Юсуф – Велин Величков.
Пиесата е странна и многопланова. Тя може да се възприеме и по първа сигнална система, но всъщност поставя философски въпроси: Може ли човекът да възтържествува над забравата?Може ли да триумфира над самотата и старостта? Може ли като в театър да режисира съдбата си така, че отново и отново да играе главната роля? И каква е цената за всичко това?!
Един ден в годината аристократката госпожица Марта събира на тържествена вечеря годениците си, за да съпреживеят заедно, в прекрасна атмосфера, красивите мигове от младостта си. И започват „да пристигат“ господата, които за съжаление отдавна са покойници, но не и за госпожица Марта. Тя продължава да живее в своя въображаем свят, в който е била желана, ухажвана, обичана…Да, да, обичана! Марта е жена без възраст, жена, като всички по света, която иска само едно – да бъде обичана – честно, искрено, всеотдайно, без никакви други условия и условности. И най-вече да запази личната си свобода. За нея материалната изгода в човешките отношения не съществува и това я прави силна във властта на чувствата.
Единствен жив претендент за ръката й, който от много години й предлага пръстен с диамант, е Секретарят. Той е готов на всичко, дори да сложи край на живота си, но да получи ръката на Марта.
Разбира се, случват се много неща, защитават се различни позиции, стига се до нелицеприятен конфликт между Марта и Баронесата, която 16 години като съпруга на Барона, не може да понесе факта, че макар и женени, Барона до сетния си миг, остава верен на Марта. Инсценира се убийство на Секретаря, отхвърлен за пореден път от Госпожицата. Разкриват се нови сюжетни линии между Макс и Марта. Любопитно е поведението на икономката Грета – човекът от народа, която здраво е стъпила на земята, а не живее във виртуалната реалност на господарката си. И въпреки илюзорната среда, която е принудена да понася, в крайна сметка я предпочита като вероятен блян.
Текстът е любопитен, на места остроумен и провокативен. Това, което напълно задоволява претенциозния зрител е интелигентността на актьорите и максимално плътно и достоверно изграждане на образите.
Примата на театъра Елена Азалова отново поднася нов набор от актьорски средства за въздействие. Нейната героиня, запазена случайно от едно безвъзвратно отминало време, всъщност с всички възможни и невъзможни средства отстоява правото си на гордост, достойнство и непреодолима жизнена потребност да бъде обичана. Но това не е ли заложено в природата на всяка жена?! И ето, Марта избира своя нереален начин, да продължи колкото това е възможно, да бъде жадуваната жена, да се вълнува, да замира, да изгаря…
Дръзка, нахална, отмъстителна, огорчена, безпардонна е Баронесата на Миленка Сотирова. Тя иронизира поведението на материално обеднялата, но горда аристократка Марта. Но в момента, в който осъзнава силата й, се пречупва пред болката, че не е познала истинската любов.
Комплименти за Грета на Мария Енева. С малко, нарочно търсени и намерени изразни средства, тя създава запомнящ се, много симпатичен образ.
Малко ощетени откъм задачи и поведение са мъжките образи в пиесата. Това умело се компенсира от опитността на Стефан Делев и темперамента на Георги Ножделов. Явно авторът е насочил изцяло вниманието си и към жените, които го защитават напълно.
През месец ноември 2020 г. можете да гледате „Уважаема госпожице Марта“ на 11 и 24 ноември 2020 г.
Росица Ранчева