Психологът Яна Христова пред Dolap.bg – „Как да подкрепим детето в пандемия на коронавирус?“
Яна Христова е психолог, фамилен консултант, кризисен психолог. Завършила е психология във Великотърновски университет „ Св. Св. Кирил и Методий, Специалност ”Психология на личността”, магистър.
Специализирала е в ПИСЕЛ Системен подход във фамилната терапия за работа със семейства. Преминала базисен курс по Транзакционен анализ, специализирани модули за обучение в когнитивно-поведенческа терапия, арттерапия, психоонкология, сертифицирано обучение по кризисна психология. Завършено обучение по програмата на д-р Томас Гордън „ Трениране на успешни родители”. Базисна специализация по Есенен университет по зависимости и обучения за терапия на зависими към ПАВ деца и техните семейства – фондация „ Стефан Батори” Варшава, Полша. Обучавана в методи за работа с жертви преживели насилие
Има 18 годишен опит в индивидуалното и групово консултиране, психологическото консултиране на семейства и деца. Работи и като кризисен психолог, член на Националната мобилна група за психологическа подкрепа към МОН. Извършва групови и индивидуални кризисни интервенции.
Психолог в Държавна психиатрична болница „ Д-р Г. Кисьов“ гр. Раднево. Там работи индивидуално и в групи с хора страдащи от различни психични заболявания и зависимости. От много години има индивидуална практика на психолог и фамилен консултант.
Как да подкрепим детето в пандемия на коронавирус? – няколко основни идеи и насоки
Независимо от възрастта на детето е необходимо да се създаде спокойна и доверителна атмосфера, където то ще може спокойно да задава въпроси и споделя открито за своите преживявания.
Основните насоки към родителите в подкрепянето на детето е едновременно да получи : информация според възрастта си, адекватно отреагиране на споделените емоции и преживявания и същевременно да бъде обучено как може да защити себе си и своето семейство от Ковид – 19.
Конкретни стъпки при деца в начална училищна възраст
1.Успокойте детето.
Бъдете с детето максимално честни и открито разговаряйте за коронавируса. Обяснявайте без паника.
Изслушвайте детето с търпение и разбиране. Не избягвайте темата за коронавируса, ако то има нужда да говори. Децата в тази възраст рисуват във фантазиите си страховити сценарии, много по-страшни от реалността. Много често децата се страхуват за здравето и живота на своите близки Необходимо е да положите умения и усилия да ги успокоите.
Да се има предвид , че децата в тази възраст са силно повлияни от всичко, което възрастните обсъждате в тяхно присъствие. Те могат лесно да бъдат наплашени.
Малките деца са под силното влияние на родителите. По –здравословно е родителите да филтрират информацията, която са получили от авторитетни източници и да я предадат на децата си по начин достъпен и безопасен за тяхната възраст.
Родителите могат да контролират своето поведение и емоции в присъствието на своите деца.
- Научете детето да предприема конкретни мерки, основни правила за лична хигиена, за да снижи риска от заразяване и разболяване.
Това ще позволи на детето ви да разбере, че от него също зависи и може да контролира в определена степен ситуацията, да влияе активно на това да се защити и да защити своите близки от инфекцията.
Примерно би могло да се каже“ Има неща, които могат да ти помогнат на теб и на нас да не се заразим и да останем здрави. Виж колко много неща можеш да направиш и да се погрижиш за своето и нашето здраве.
- Създайте и поддържайте здравословна структура на деня на детето.
Да му се помогне активно да бъде въвлечено в онлайн учебния процес – учебни часове, подготовка на уроци и домашна работа
Да продължи да изпълнява ежедневните си отговорности и задължения , лични и към своето семейство преди настъпването на епидемията с коронавирус.
Да се насърчи контакта чрез интернет със своите баби дядовци, членове на разширеното семейство, за да се избегнат негативните последици на социалната изолация.
- Поддържайте контакт с родителите и децата от класа или от приятелския кръг на детето.
За децата е много важно да поддържат контакт със своите връстници.
- Реализирайте съвместни креативни дейности с детето.
Тук спокойно може да се доверите на въображението на децата и идеите им за съвместни забавления. Можете например да готвите заедно или да творите заедно ..това ще ви даде възможност реално да подобрите общуването с детето като засилите усещането за присъствие, подкрепа и поощрения за постигнати резултати.
Активно общувайте с децата всеки ден – настолни семейни игри, забавления и позитивни занимания, семейни ритуали и дейности.
Конкретни насоки за подкрепа при тийнейджъри.
При подкрепата на подрастващите има някои особености:
Авторитетът на родителите не е толкова определящ, както при по-малките деца. Това не означава, че те нямат нужда от емоционалната подкрепа на своите родители. Всичко, което правим подкрепяйки по-малките деца бихме могли да използваме и при юношите в една или друга степен в зависимост от техните потребности.
Информацията, която родителите ще дадат на своите тийнейджъри трябва да е редуцирана, да преобладават конкретни факти, изследвания, статистики, какви мерки са предприети , позитивни примери за справяне и лечението на коронавируса от авторитетни източници. Родителите трябва да помогнат на своите деца да се ориентират и да коригират достоверността на информацията, която получават най-вече от социални мрежи, приятели, връстници, медии.
Родителите да помолят тийнеджърите за помощ като помислят как от разстояние биха могли да подкрепят своите баби и дядовци и възрастни роднини, които живеят изолирани и са най-уязвимата група.
- Бъдете пример за вашето дете.
Личният пример на родителите е определящ за по-малките деца и важен за подрастващите. Погрижете се за физическото си здраве и психологическия комфорт, за да бъдете полезни и подкрепящи за вашите деца. Това на практика означава ежедневна отговорност и самодисциплина относно лична хигиена, здравословен и редовен режим на хранене и сън, мерки за повишаване на имунитета – вашия и на децата ви, здравословни начини за справяне с тревожността и със стреса, които са дали своята ефективност в други кризисни ситуации в минали периоди в живота ви, техники за релаксация, техники на дишане, техники за отклоняване и овладяване на негативните , ирационални мисли, търсене ни поддържане на подкрепяща неформална среда по безопасен начин –онлайн, телефони и т.н., търсене на професионална помощ, ако тревожността се засилва.
Ако децата ви имат повишена тревожност и ескалиращ психологически дискомфорт е необходимо да се обърнете за подкрепа и професионална помощ към специалисти.
Независимо в каква възраст е вашето дете е много важно то да усеща подкрепата ви, а да бъде тя адекватна означава възрастните да поемем личната си отговорност за намиране на конструктивни начини за справяне с извънредната ситуация , както и със собствените си страхове и тревожност. …
И нещо много важно в заключение – продължавайте да обичате безусловно вашите деца и ежедневно им показвайте любовта си с жестове, действия и поведение .