6 седмици старозагорски деца пътешестваха по света
В продължение на 6 седмици, 10-15 деца на възраст 5-7 години, предприеха виртуално пътешествие във времето и пространството. Умело водени от гидовете Диана Малешкова и Дарина Емилова, те тръгнаха по следите на италианския пират Пиеро. Когато той пристига в Английския кралски двор, вижда принцесата и от пръв поглед се влюбва в нея. Иска ръката й, но тя отказва, защото иска да се омъжи не са пират, а за рицар. И тръгва Пиеро по света да го опознава и да научи как се става рицар, за да получи сърцето на любимата си дама. А старозагорските деца – след него по дирите му.
Най-напред пресичат Атлантическия океан и се озовават в Северна Америка – САЩ, Канада, Мексико. Следва Южна Америка.
„Обиколихме доста страни, разгледахме пирамидите, пяхме тамошни песни, танцувахме местни танци, ядохме специфични техни храни, разказа Диана Малешкова. Най-интересна за децата се оказа Африка с животните, с пирамидите в Египет. Търсихме съкровището на Тутанкамон, заровено в двора на „Къщата на Архитекта“ и го открихме.
…Вече сме в Европа. Обиколихме скандинавските страни. Запознахме се с природата в Норвегия. На Дания обърнахме повече внимание заради Ханс Кристиян Андерсен. Последно бяхме в Германия и Австрия, където говорихме повече за музиката,з Бетовен и Бах. От Моцарт слушахме „Вълшебната флейта“ и започнахме да четем приказката за вълшебната флейта. Децата направиха описание на историите и къде какво се е случило“.
Лятната занималня е организирана от Сугестопедичен център „Благодаря“ Стара Загора. Прилага се сугестопедичният метод, който е синтез между наука и изкуство.Използват се основно класическите изкуства и най-вече класическата музика – Моцарт, Бетовен, Брамс, Шопен, Хайдн, Хендел и пр.. Направен е подбор на конкретни композитори и дори на конкретни техни произведения заради начина по който въздействат. Те в най-голяма степен благоприятстват отпускането и по-доброто възприемане на информацията . Има специално композирани песни и опери за деца, които се използват за изучаване на математика.
„Опитваме се по възможно най-игровия начин да предложим на децата това, което бихме искали да научат. Говорим си за популярни автори, музика, спортисти. Идеята е да им бъде интересно и забавно. Четем и коментираме приказки. Това не става докато са наредени мирно в редици на чиновете. По разнообразен и атрактивен начин се предава информацията. Дейностите се сменят много често, защото е важно да няма умора и отегчение. Всъщност, когато нещо не е наред, ако видим че някой вече е изморен или отегчен означава, че трябва незабавно нещо да променим, за разлика от стандартния консервативен метод, който все още се практикува в българските училища“, обяснява Диана Малешкова. Тя е основател на Център сугестопедия „Благодаря“ в Стара Загора и преподавател по английски език на възрастни.
Центърът е вече на 5 години. В него основно се организират сугестопедични курсове по английски за ученици и за възрастни.
Сугестопедията е метод, създаден в България от проф. д-р Георги Лозанов. Той е бащата на сугестологията. Бил е психиатър, психотерапевт, психолог на мозъка. Изучавал е как работи човешкият мозък. Методът е приложение на неговите научни открития, правени първоначално за целите на медицината като лекар и след това ги прилага за целите на педагогиката. Веднъж установил как точно работи човешката памет, са направени сериозни научни изследвания в Института по сугестология в София. Методът се прилага за всякакви предмети и всякакви възрасти.
Методът е научно доказан и признат от комисия от ЮНЕСКО още през 1978 г.
Росица Ранчева