Петима млади музиканти участваха в международния Майсторски клас на Теодора Сороков
„Преди всичко останало нека си направя едно селфи с моята любов.” – написа над снимката си с цигулката още рано-рано в понеделник едно дете, Димитринка Панайотова което утре (5 декември) ще навърши 18 години. В понеделник вечерта й предстоеше на Дима участие в Заключителния концерт на Майсторския клас на именитата цигуларка Теодора Късметска-Сороков. Концертът се проведе в залата на Регионалната библиотека ”Захарий Княжески”, а Майсторският клас бе едно от очакваните съпътстващи събития на Фестивал на оперното и балетно изкуство 2018.
Димитринка Панайотова, най-младият щатен цигулар в България, от миналата година в Оркестъра на Държавна опера Стара Загора откри с „Концерт за цигулка № 3, 2 част” от В. А. Моцарт. Изпълнението й беше свежо, старателно, чисто. Димето е колективен играч, нейната цигулка разказа на публиката как тя е част от Цялото, наречено Оркестър. В това е най-прекрасното на Музиката – да има индивидуален почерк, но да обединява разнородните гласове на инструментите в едно цяло. Зрялост е за Дима, че знае силата си на колективен играч и че винаги ще използва всяка възможност да се усъвършенства и да бъде още по-добра като музикант. Гордея се с нея!
Ния Лечева от Националното музикално училище „Л. Пипков” изпълни „Каприз № 2” на Хенрих Виенявски – една технически сложна пиеса, с вълнение, мерак и хъс. Но истинската си сила показа с „Концерт за цигулка, 2 част” от Феликс Менделсон. Тук имаше емоция, интелигентна страст, повествование.
Когато на сцената излезе Констанца Икей, публиката видя една изключителна елегантност, с която първо „превзема” очите младата дама. А като засвири „Концерт за цигулка, 3 част” от Феликс Менделсон публиката разбра, че тази елегантност Констанца „бродира” и с цигулката, със звука, който изважда от нея. Все едно бродира коприна със златни нишки.
И ето, появи се единственият мъж в Майсторския клас и „истината блесна” – мъжкото свирене е някак… категорично, мъжът има сила, която създателят му е дал, да властва, включително и над такъв нежен инструмент като цигулката. Сава Осипов свири много интелигентно, някак… с много разум и овладяност, технично – „Меланхолична серенада” от П. И. Чайковски и „Каприз № 17” от Николо Паганини.
За изпълненията на последния участник – Дарина Божилова, ученичка в Националното музикално училище „Л. Пипков” в София може да се каже едно голямо Браво! Това момиче е Боец, то е определено индивидуален състезател. Свири, показвайки психика на Джедай, а и лъкът на цигулката й прилича на онези светещите мечове на джедаите от „Междузвездни войни”. Дарина е много стабилна и е много страстна със своя инструмент. Тя е артист с инструмент. Свиренето й е много, много уверено. Сякаш до обяд тренира бягане с препятствия на пистата на стадион, а след обяд свири на цигулката. Изглежда като спортист с цигулката. За нея инструментът й е пътят и напред и нагоре, който тя сама си е начертала. (Дано да съм права, но така си мислех като я гледах и слушах). Дарина изпълни „Каприз № 5” от Хенрих Виенявски и „Соната за цигулка и пиано, № 2, 1 част” от Сергей Прокофиев.
Няма как да не отбележим специално интелигентния съпровод на пианото на Мария-Елена Средева. Нежно, леко, приглушено – за да изпъкне цигулката. Хармонично с нея. Приятелски и дружелюбно. Клавиши, по които пръстите ходят с обич.
Теодора Сороков беше много развълнувана от изпълненията на своите ученици. На общата им снимка трудно може да я различи човек сред учениците и студентите. Много добре свършена работа с толкова различни като ниво и интерпретация участници.
„Фестивалът е и лаборатория, в която всеки открива своя собствен стил в музиката. Уверен съм, че участниците в този Майсторски клас са почерпили най-доброто от уменията на Теодора Сороков, която като музикант съчетава 4 школи в себе си – българската, австрийската, германската и руската и са открили своето в музиката” – каза в края на концерта и преди раздаването на дипломи и цветя Любомир Кутин, организационен секретар на Фестивала на оперното и балетно изкуство.
Още една от съпътстващите прояви на ФОБИ бе реализирана по възможно най-добрия начин.
Уляна Кьосева за Долап.бг
Снимки Георги Петков за Държавна опера – Стара Загора