Директорът на Старозагорската опера Огнян Драганов пред dolap.bg: ”Започваме много силен 94-ти сезон“
”Започваме много силен 94-ти сезон“
Огнян Драганов завършва Средното музикално училище „Христина Морфова” Стара Загора с тромпет. Изучава оперна режисура в Нов Български Университет – два семестъра в класа на проф. Ваня Бъчварова. Завършва курс по оперна режисура в Opera du Rhin Страсбург, Франция, като асистент режисьор на световно известния оперен режисьор Албер-Андре Льорю. Дипломира се в Държавна музикална академия “Панчо Владигеров” София – специалност оперна режисура в класа на проф. Павел Герджиков. Своя професионален опит натрупва в Софийската опера, където последователно е помощник режисьор, асистент режисьор, режисьор и заместник-директор през периода 1998-2002 година. Възходящата му кариера на оперен режисьор стартира от 2002 година. Поставя с голям успех в България, Румъния, Гърция, Македония, Сърбия, Холандия, Германия, Бразилия, Италия, Колумбия и Русия. В продължение на пет сезона е главен режисьор на Операта в Сараево. Над 30 заглавия се четат в биографията на режисьора, повечето от които е поставял многократно.
Огнян Драганов счита за най-голямо свое постижение срещата с руската класика – оперите „Евгений Онегин” и „Дама Пика”, които поставя в Сараево и Санкт Петербург. Сред последните му ангажименти са постановките на оперите „Дон Жуан” и „Джани Скики” в далечна Колумбия, където вече е познат със своите постановки на оперите „Бал с маски”, „Лучия Ди Ламермур”, „Норма”. През 2015 г. поставя „Слугинята-господарка” в Словения, а в края на 2015 г. поставя на сцената на Старозагорската опера уникалния спектакъл на операта „Лучия ди Ламермур” от Доницети. За този безспорен успех творческият екип получава голямата награда „Стара Загора“ през май 2016, а през септември – „Кристална лира“ на Радио Класик ФМ и СБТМД. Огнян Драганов е отличен с годишната награда „Златното перо“ 2016 на Класик ФМ Радио и галерия „Макта“.
Огнян Драганов е главен режисьор на Русенската опера в продължение на три сезона. От 29 април 2015 г. поема като временно изпълняващ длъжността директор Старозагорската опера. От края на месец август 2016 е официално назначен за директор на първата извън столична опера след спечелен конкурс.
Господин Драганов, три години и половина Вие ръководите Държавна опера Стара Загора. Как върви изпълнението на мандатната Ви програма?
Оказва се, че живият живот предлага много повече предизвикателства от първоначално предвидените. Това, което смятам, че се промени е професионалното отношение на всички състави в трупата. Доста чужденци дойдоха на работа в операта и смениха изцяло положително атмосферата й. Те донесоха със себе си и друга култура. Освен това дават мило и драго да се реализират в професионален театър. Тяхното сериозно отношение към това, което трябва да се случва в нашите ансамбли безкрайно много провокира останалите. Те стават като повод за конкуренция в най-добрия смисъл на понятието, като състезание, при което всеки печели. Най-голямата ми гордост е възраждането от пепелта на балета и успехите, които постигна трупата. Балетните артисти в нея са от 22 страни.
Трудно се поддържа съставът на операта, който от 157 души, когато встъпих в длъжност, нарасна на близо 400 човека.
Едно от нещата, които исках да направя още като зам.-директор на Софийската опера е създаването на детско-юношеска студия. Вече трета година Детско-юношеската студия за опера и балет „Маргаритки“ е под крилото на Операта и се развива много успешно. Тази година направи своя четвърти спектакъл.
Публиката ни е възторжен свидетел на гостуванията на много нови и квалитетни солисти. Това се дължи и на факта, че световно известната оперна прима Веселина Кацарова от 2016 г. е артистичен директор на операта. Чуждестранните агенции трудно обръщат внимание на театър като нашия, който все още се намира в периферията на европейския и световен оперен бизнес. Но г-жа Кацарова успя да доведе певци – колеги от най-висок ранг. През отминалия сезон на стадиона в спектакъла на операта „Набуко“ гостува Мария Гулегина – една голяма изпълнителка. Нейното участие стана причина нашият театър да бъде поставен на първо място в класацията на световен оперен сайт на петте световни топ събития в седмицата, когато беше нейният спектакъл. Видяхме Зоран Тодорович, Драгана Радакович, Йонас Паску и още много други. Трябва да спомена и нашето откритие Беса Лугичи, която дебютира в „Лучия ди Ламермур“ и пр.
Направихме и представихме много интересни постановки. Например „Турандот“ съчетава по най-добрия и атрактивен начин куклено и оперно изкуство. Спектакълът се възприе от публиката много добре. За първи път в България нашата опера откри нова сцена в цирка. Под шапитото на Академичен цирк „Балкански“ поставихме през м. юни 2018 г. заедно с част от трупата на цирка операта „Палячи“ от Руджиеро Леонкавало. Тази постановка съчетава други две изкуства – цирковото и оперното.
Многонационалната балетна трупа на нашия театър под ръководството на Силвия Томова се развива стремително и вече можем да си позволим големи класически заглавия. Започнахме с балета „Делвата“ на Алфредо Казела, а следващата стъпка беше вече висок скок към емблематичния балет „Лебедово езеро“. Спектакъл, който заяви по нов начин балетната трупа на Старозагорската опера и това ни позволи да поканим звездите на Маиинския театър Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин. През изминалия сезон поставихме за първи път в България „Фантастичното дюкянче“ по музика на Росини/Респиги, а в края на сезона – уникалната танцова драма на гениалния български композитор Марин Големинов по хореография на Маргарита Арнаудова.
Не бива да пропуснем камерната опера. В България камерната музика и камерната опера са изчезващи жанрове. Ние всяка година правим по 6-7 нови камерни заглавия. Открихме специално за тях и сцена в джоба на операта, която е подходящо място за експериментални камерни заглавия. Във Виена, в Българския културен институт „ Дом Витгенщайн“ също открихме камерна сцена и дори направихме премиера на нея на камерната опера от австрийски композитор „Процесът Мерилин Монро“.
Станаха вече традиция мега спектаклите на Стадион „Берое“, които имат все повече публика, която ги очаква с нетърпение.
За изминалите три и половина години, Старозагорската опера реализира повече премиери, отколкото за всичките 10 години назад взети заедно. Как се оправяте финансово в това доста недружелюбно към изкуствата и културата време?
Гордея се, че имаме няколко заглавия – абсолютни световни премиери. Веднага искам да изразя благодарността си към Община Стара Загора и респективно към Общинския съвет, за осигуряването на 140 000 лв. годишно, които ни превежда. Всъщност това за нас е глътка въздух и възможност да реализираме тези премиери. С тях пък акумулираме средства от продажбата на билети, с които правим други премиери. Разбира се те вече са абсолютно недостатъчни, тъй като дейността ни се разви много.
Когато се завърнахте в родната Стара Загора след дълги години отсъствие, като лайтмотив на всяка пресконференция повтаряхте, че целта Ви е да възстановите блясъка и функционалната характеристика на операта и на уникалната й сграда. Успяхте ли в тази амбиция?
Сградата беше едно голямо умряло животно. Сега е на път да се превърне в абсолютен духовен център, който предлага не само оперни заглавия и концерти за всички възрасти, но и всякакъв друг вид изкуства. Това, което трябва да се знае е, че операта не е масово изкуство. Дейността й основно е адресирана към една група зрители, която е готова да заплаща висока цена, за да гледа качествени продукции. Публиката ни желае да се отличава от другите и иска да има своята Виенска опера. Иска да не ходи в чужбина, за да гледа хубави спектакли, а това да става в нейния оперен театър. От тук и отговорността ни, всяка постановка и всеки спектакъл да бъдат на световно ниво е изключително голяма. Цените на билетите ни се качиха три пъти. Преди 3 години средната цена беше 5.20 лв., сега е 15 лв.
Удовлетворение, но и отговорност за нас е, че публиката, която става все по-млада и по-многолика, ни повярва и залите ни, особено на премиерните ни спектакли, винаги са пълни.
Публиката ни иска разнообразие и ние й го предлагаме. Три поредни лета играем на Стадион „Берое“. Направихме специална камерна зала в джоба на операта за камерни постановки. Изнесохме представления на Античния форум „Августа Траяна“, както и на автентичната Античната улица в Регионалния исторически музей, която е на повече от 1800 години. Участвахме във фестивала във Видин и на Сцена на вековете във Велико Търново, на откритата сцена в Банско и на Моцартовите празници в Правец, където втора година сме основната сила на фестивала. Изключително голям пробив направихме с гостуването си в Одрин, Турция, където за първи път от половин век там се постави опера. От „комшиите“ чакаме уточнение на поканата за „Лебедово езеро“.
Тъй като считаме, че възпитанието в оперното изкуство трябва да започне от най-ранно детство имаме спектакли за най-малката си публика „До, ре, ми – в пелени“, „Шегобишко“ и др. С много голям интерес се посреща посещението на малчуганите от детските градини и началните училища в „преследване“ на Фантома на операта. Лично аз съм Фантомът, който показва на малките ни гости всички тайни места, където се създава това изкуство. Пак за тях и такива като тях имаме детски вариант на „Севилският бръснар“. Същата опера е адаптирана и за тийнейджърите. Създадохме рубриката „Опера в куфар“ – отново с адаптирани версии на големите оперни заглавия „Сватбата на Фигаро“ и „Вълшебната флейта“, адресирани към най-младата публика. На много голям успех се радват матинетата ни, балетните спектакли за деца, както и следобедните семейни представления, при които децата до 12 година възраст влизат с родителите си без билет. Всички генерални репетиции са с отворени врати за гимназистите.
Как стартира новият сезон и с какво ще зарадвате публиката си?
Официалното откриване на балетния сезон е на 1 октомври със спектакъла на танцовата драма „Нестинарка“, а на оперния сезон – на 15 ноември с оперно-кукления спектакъл на операта „Турандот“. Влизаме в новия сезон без прекъсване – започнахме още на 3 и 4 септември с две представления на операта „Палячи“ от Леонкавало под шапитото на Академичен цирк „Балкански“ и с няколко от неговите артисти във Варна. Постановката е по идея и с участието на големия български тенор Калуди Калудов по повод неговата 40-годишна сценична дейност.
От 27 август до 7 септември 2018 г. Веселина Кацарова проведе за първи път в България много успешен Международен майсторски клас. Той завърши с голям концерт на участниците в събитието и оркестъра на операта под диригентството на Владимир Бошнаков.
Първата ни за сезона премиера е на 27 септември. Тя е последната опера на Александър Йосифов за деца „Малкият принц“. Режисьор, сценограф и костюмограф е Денис Иванов.
Предстои ни гостуване на сцената на Софийска опера на 16, 17 и 18 октомври с „Машина на времето“ – спектакъл на детската ни студия „Маргаритки“ и три представления на нашия балет – „Нестинарка“, „Фантастичното дюкянче“ и „Делвата“. Предстои ни турнето с „Палячи“ и „Селска чест“ да продължи – в Пловдив на 22 октомври и на финала в София – на 19 ноември – в пълния блясък под най-голямото шапито на Балканския полуостров на Академичен цирк „Балкански“. На 14 февруари 2019 г. в НДК ще представим мегапродукцията ни с Държавен куклен театър Стара Загора „Турандот“ от Пучини.
На 26 октомври имаме премиера на оперетата „Хубавата Елена“ от Жак Офенбах. Другата нова оперета, която ще е готова на 7 февруари 2019 г. е „Херцогинята от Чикаго“ от Имре Калман.
С класическата версия на балета на Минкос „Дон Кихот“ балетът на операта ще открие поредното издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство на 27 ноември 2018 г. Чуждестранното участие във фестивалната програма е на операта в Скопие със „Севилският бръснар“ на Росини. Софийската опера ще закрие фестивала с балета „Лешникотрошачката“. Спектакълът на операта „Катерина Измайлова“ от Шостакович ще е участието на Пловдивската опера, а Варненската опера ще гостува с най-новата си премиера на операта „Джоконда“от Понкиели.
Новата година ще започнем с премиера навръх 8 март с рядко играната в България опера на Джоакино Росини „Италианката в Алжир“. Режисьор на постановката е Урсула Хорнер. Тя е австрийка, която живее в Скопие.
В колаборация с НУМСИ „Христина Морфова“ Стара Загора ще направим три представления: “Класният се жени“; „Българи от старо време“ и „Лелята на Чарли“.
За първи път в България ще поставим японска опера – „Аленото ветрило“ – премиерата е на 6 октомври.
Два майсторски класа предстоят в началото на м. януари 2019 г.: Клас по пиано на Козимо Дамяни – изключителен италиански пианист. За втора поредна година провеждаме и Балетна академия за деца.
2018 г. е и годината на Лейнард Бърнстейн. На 20 и 21 юни 2019 г. ще направим две представления на „Градът“. Това е негов много известен мюзикъл.
На Стадион „Берое“ сме планирали „Атила“ от Джузепе Верди.
Три камерни заглавия ще бъдат представени „В джоба 234: “Медиумът“, „Телефонът“ и едно руско заглавие.
Предстоят две гостувания на много големи певци, които засега запазвам в тайна.
Преди повече от 6 месеца подадохме към туроператорските фирми оферта, всеки месец един от спектаклите си обявяваме до края на сезона като ден, в който те могат да продават билети.
По всичко личи, че се очертава много силен и интересен творчески сезон. Това са само някои от маркираните събития. В афиша ни има още десетки, които са уточнени по дати и сцени до края на 2019 г.
На колегите – успех! На публиката – приятни и запомнящи се срещи с нашето велико изкуство!
Росица Ранчева