Държавният куклен театър – Стара Загора посегна към „1984“ на Джордж Оруел
От 15 до 29 август 2018 г. Държавен куклен театър (ДКТ) Стара Загора провежда Десетата международна творческа лаборатория. Тази година целият екип на театъра изследва горещите теми, заложени в романа „1984“ на Джордж Оруел. Ръководител на проекта и режисьор е Веселка Кунчева, а сценограф – Мариета Голомехова.
Резултатите от творческите усилия на трупата ще бъдат показани на 29 август 2018 г. от 19:30 ч. в залата на театъра.
Веселка Кунчева е режисьор на свободна практика. Възпитаничка е на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Славчо Маленов. Специализира при проф. Георги Дюлгеров. Има десетки запомнящи се постановки, повечето от които са носители на награди. Темата, която я вълнува основно е човекът.
Ето какво сподели за читателите на dolap.bg талантливата режисьорка:
Защо посегнахте към „1984“ на Оруел?
Защото смятам, че е изключително адекватен на времето, в което живеем. Когато е писал тази книга през 1948 г., е била нещо като утопия, но сега се оказва че е абсолютната реалност, в която живеем. Приликата е не само с отминалия социализъм, от който също хванах малко. Бях на 12 години, когато свалиха Тодор Живков от власт. Имам много спомени от този режим. Но мисля, че в момента нещата са много по- обострени, по-крайни и така наречената „партия“ е по-невидима. Светът, в който живеем, е много по-зъл, по-зловещ, черноглед и прикрит. Това, за което говори Оруел, че трябва да се всява страх, омраза и несигурност, виждаме навсякъде край нас. Защото само така „партията“ може да те контролира. Живеем в доста по-зловещ свят, защото първо тази „партия“ е невидима и нещата са много по-мащабни. Не става въпрос само за България или за друга конкретна държава. Проблемът е за световно ръководене на цялото човечество с цел обезличаването, оглупяването, изваждането на съдържанието от човека и превръщането му в машина за печелене на пари и за съществуване.
В името на какво става всичко това?
Това, което Оруел обяснява, както и всички големи автори, които се занимават с тази тема е властта, глобалната власт. Това, на което сме свидетели – създаване на Европейския съюз, обединяването на големи държави като Русия и Китай не е случайно, а много близо до прозорливостта на писателя, което е доста страшно.
Когато човек е глупав, не може да мисли и изцяло се доверява на това, което се казва „отгоре“. Върви в еднопосочна линия, както в „Стената“ от Пинк флоид – като говеда, които отиват доброволно на заколение. Такъв човек е лесно контролируем и не създава никакви проблеми.
Кои според Вас са световните кукловоди?
Много се пазя да не навлизам в политиката. Когато съм се докосвала до нея, за да разгадая някои неща, винаги виждам, че зад лицето, което уж ръководи, винаги има някой скрит кукловод. Не зная кой организира тези мащабни акции за нашето затъпяване, за унищожаването на културата. Нямам предвид само нашия театър. В световния театър виждаме как все повече мисълта изчезва и се замества от импулси и роботизиране, което отново води в посока на нашето унищожаване като мислене, като търсене, като усъвършенстване. Човекът е мислещо същество. Премахнеш ли му мисленето, ти го превръщаш в куха форма.
Как ще видим „1984“ реализирано на сцената?
Търсим и продължаваме да търсим различни форми. Средствата, които сме избрали са книгите. При Оруел този процес е изключително силно застъпен. Защото с унищожаване на книгите се унищожава познанието, културата, историята, т.е. всичко върху което можеш да стъпиш, за да имаш сигурност. По този начин човек се превръща в същество, което само се лута, защото няма опора. Основните ни изразни средства, с които работим са книгите, вестниците, в които медиите променят информацията за това, какво се случва и… кашони. Хората се вкарват в малки кутийки и в това пространство те трябва да оцеляват. Кутийките стават все по-малки и човек се адаптира да живее в тях, докато или се изпарява или оцелява. Друг избор няма.
Вие ръководите трета творческа лаборатория с артистите на Старозагорския куклен театър. Най-напред направихте „Страх“, спектакъл, който получи четири „Икара“, преди една година – Достоевски „ Живота Бяс“, сега Оруел. Каква е връзката между тях?
Ние изследваме човека в нашето съвремие. Как се чувства той, какво се случва с него? Какви процеси протичат? Може ли да оцелее? Вярвам, че трябва да оцелее. Има го и в Оруел: Когато измъчват главния герой, той въпреки болките заявява: “Вие не можете да унищожите човека. Човешкият дух е вечен! Той ще оцелее!“ Отговарят му мъчителите: “Човешкият дух няма да оцелее, защото ние го унищожихме“! Силно вярвам, че това не е истина, въпреки че с бързи крачки вървим натам.
Публиката какво ще види на 29 август?
Ще покажем малка част от пробите, които правим. Но нека, който желае, да дойде и на място да види какво сме постигнали в нашето творческо ателие. Ще бъде любопитно.
„1984“ е антиутопичен политически роман написан от британския писател Джордж Оруел през 1948 г. като противопоставяне на тоталитаризма. Книгата е публикувана за първи път на 8 юни 1949 г. в Лондон. Името на романа в оригинал е „Хиляда деветстотин осемдесет и четвърта“ (Nineteen Eighty-Four). Романът е ситуиран в Aistrip One, част от супердържавата Океания, в която тече вечна война, има вездесъщ държавен контрол и публична манипулация. Супердържавата е под диктатурата на политически режим, наречен Английски Социализъм, съкратен до „Ingsoc“ в Новговор – език, създаден от правителството. Супердържавата е под контрола на привилегирования елит на Вътрешната партия, която преследва индивидуализма и независимото мислене като „мисловна престъпност“, която се преследва от Полицията на мисълта. Романът е дисутопична научна фантастика. Много от темите и концепциите от книгата са останали като нарицателни в културата, например идеята за Новговор, Стая 101 и Големият брат. Популяризира се прилагателното „Orwellian“, което описва официалната измама, тайното наблюдение и манипулацията. През 2005 г. романът е избран от списания Times за един от 100-те най-добри романи на английски език от 1923 г. до 2005 г. В списъка на Modern Library 100-те най-добри романи той достига 13-то място по редакторска преценка и 6-то по мнение на читателите.
Светът на „1984“ – Всичко в супердържавата Океания се наблюдава от Големия брат, лидерът на партията, към когото има култ към личността, която реално не съществува. Партията не се интересува от нищо друго, освен от абсолютната власт. Главният герой на романа Уинстън Смит е член на Външната партия, който работи за Министерството на истината и отговаря за пропагандата. Неговата работа е да пренаписва минали статии от вестниците, които да отговарят на поддържаната партийна линия. Голяма част от това министерство се занимава с унищожаването на документи, които не са редактирани. Поради тази причина, не съществува никаква опозиция на официално изказаната от Партията позиция. Смит е усърден и умел работник, но тайно мрази Партията и мечтае за бунт срещу Големия брат. Прототип на главния женски персонаж, Джулия, е втората съпруга на Оруел.
Сюжетът на книгата е ситуиран в Океания, една от трите супердържави в света след Глобалната война. Големи плакати на Големия брат са из цялата страна, невъзможни са изключването на множеството екрани, които непрекъснато бълват информация за „просперитета“ и военните действия, които води Океания. Има три обществени прослойки:
- Висшата класа на Вътрешната партия, която е 2% от населението;
- Средната класа на Външната партия, която е 13% от населението;
- Ниската класа – пролетариат – която е 85% от населението и представлява работническата класа.
Историята на главния герой започва на 4 април 1984 г. Въпреки това, самият той не е убеден в истинността на датата, предвид факта, че професията му е да променя всякакви дати, факти и новини. В книгата на основния лидер на Съпротивата Емануил Голдщайн се разкрива, че след Втората световна война, Обединеното кралство попада в гражданска война и е погълнато от една от супердържавите – Океания. Едновременно с това СССР завладява континентална Европа и обособява втората супердържава – Евразия. Източноазия е третата супер държава, която обхваща регионите на Източна и Югоизточна Азия. Трите супердържави водят непрекъсната война помежду си. Информацията с коя от тях се бие Океания непрекъснато се променя, фактите се заличават и заменят с други.
Властта е строго разпределена. Съществуват следните министерства:
- Министерство на мира– занимава се с войната и военните действия;
- Министерство на истината– занимава се с новини, забавление, образование и изкуство– изцяло пропагандни;
- Министерство на изобилието– занимава се с икономически афери (купонна система и гладуване);
- Министерство на любовта– занимава се със закона и реда, както и с мъчения и промиване на мозъци.
Първи превод на български
Първият български превод на „1984“ е направен в Лондон от Петър Увалиев, който го адаптира за радиотеатър. Драматизацията е излъчена в цяла поредица по българската емисия на радио Би Би Си през пролетта и лятото на 1984 г. Поради липса на български артисти във Великобритания ролите се изпълняват от почти всички журналисти и автори, работещи по това време в българската редакция на радиото: Димитър Димитров, Люси Ню, Павлина Джоунс, Ани Арнолд и др.
Росица Ранчева
Снимка на статията:
Стефан Джамбазов, въпреки.com