Велик водосвет ще отслужи Старозагорският митрополит Киприан

Ден преди Богоявление, на 5 януари Българската православна църква прави Велик водосвет. Ритуалът възпроизвежда освещаването на водата на река Йордан, когато Бог се явява и в трите си лица: чува се гласът на Бог Отец от небесата, който казва: „Този е Моят възлюбен син, в когото е Моето благоволение“, докато синът се кръщава от св. Йоан, а от небето като гълъб слиза Светият дух. На 5 януари 2018 г. от 9:30 ч. в катедралия храм „Св. Димитър“ Негово високопреосвещенство старозагорският митрополит Киприан ще отслужи Утреня, Царски часове и Вечерня със св. Василиева литургия. Навръх Богоявление – 6 януари 2018 г. от 9:30 ч. в храм „Св. Николай“ архиереят ще отслужи  Утреня и св. Златоустова литургия. От 12:00 ч. в парка на комплекс „Езерото“ митрополит Киприан ще отслужи Велик Богоявленски водосвет, ще освети бойните знамена и ще хвърли кръста във водите на езерото.  Великият водосвет, който се изпълнява в деня преди Богоявление в храмовете се смята за най-тържествения водосвет през годината. Чрез него църквата освещава всички води, тъй като водата е символ на живота и на очистването. Осветената вода се смята за средство за духовно пречистване, освещаване и телесно изцеление. По време на църковната служба, водата се кръщава и освещава. На сутринта свещеникът пуска кръста в осветената вода, като по този начин я кръщава и обикаля всички къщи, за да ги поръси с натопена в нея китка босилек. Смисълът на празничния ритуал е чрез силата на Кръста да се изчисти земята от бродещите в некръстеното време същества на отвъдното, на неподредения свят, да се подготви за голямото кръщение, което предстои. С този акт се вярва, че се пропъжда лошото и болестите от дома. Като благодарност стопаните слагат по паричка в менчето на свещеника. Богоявленската света вода трябва да се приема винаги нагладно и винаги преди нафората. Тя се отнася по домовете и се съхранява през цялата година на специално място в дома, в близост до иконата, кандилото или иконостаса. При телесни и духовни нужди (болест, душевни терзания и пр.) тя се приема след еднодневен пост. Според Св. Йоан Златоуст богоявленската вода не променя качествата си две-три години.

Росица Ранчева