Огнян Драганов, директор на Държавна опера – Стара Загора пред dolap.bg: ”Започваме 93-я творчески сезон със самочувствието на съвременен европейски театър“
Днес Държавна опера – Стара Загора ще открие своя нов оперен сезон с премиерата на операта „Дон Карлос“ от Джузепе Верди. Новият спектакъл е изграден върху последната преработка на Джузепе Верди, направена в края на творческия му (преди да напише операта „Фалстаф“). За началото на новия творчески сезон разговаряме с Огнян Драганов, директор на Държавна опера – Стара Загора:
– Господин Драганов, на прага сте на 93-я сезон на Държавна опера – Стара Загора. С какви амбиции и как той започва на 19 октомври 2017 г.?
Според мен започваме сезона със самочувствието на съвременен европейски театър. Имахме вече няколко предсезонни спектакли, а официалното откриване е с премиера на операта „Дон Карлос“ на 19 и 26 октомври т.г. Тези премиери обединяват силите ни, за да покажем най-доброто. За реализацията на операта на Джузепе Верди, освен стабилни хор и оркестър, са необходими и шест високо класни певци и артисти, за да се „покрие“ тази Шилерова драма, превъплътена в музиката на Верди. И ние предлагаме на взискателната ни публика най-добрите наши и световноизвестни солисти. Предстои ни сезон, в който се постарахме да имаме събития, които акумулират вниманието върху нас и показват, че сме най-голямата културна институция в региона. Един оперен театър, който се съизмерва не само със Софийската опера, но и с оперните театри в Европа. Предсезонно имахме представление в Български културен институт „Дом Витгенщайн“ – Виена, където представихме операта „Слугинята господарка“. Имаме много добри отзиви и продължаваме да играем във Виена, каквото и да ни струва, защото това е висок имидж не само за нас, но и за Стара Загора, и за България. На 23 октомври ще се представим с „Джазоспекция“ – един успешен проект на младите ни колеги диригентът Димитър Косев и режисьорът Славчо Николов. След това ще направим специална камерна опера, която да поставим там съвместно с австрийски артисти.
– Предсезонно, при наистина голям успех, се състоя премиерата на пълната версия на операта „Севилският бръснар“.
Стара Загора е малък град и ние непрекъснато трябва да му представяме разнообразни събития, при това на високо професионално ниво. Животът на операта е доста забързан и стават събития, с които много бързо привикваме и се стремим към нови. Например по това време миналата година нямахме балет. В края на месец октомври 2016 г. обявихме конкурс за набиране на балетен състав и сега имаме европейска балетна трупа с голям репертоар. Навръх 5 октомври – Деня на Стара Загора, с водосвет за здраве и просперитет, лично Старозагорският митрополин Киприан освети новата балетна зала, която притежава всички необходими комуникации. Благодаря за съдействието на Община Стара Загора. Хубаво е да кажа, че очаквам идването на първия ни сериозен меценат. Това е швейцарката Биатрис Бунчо. Още през месец ноември т.г. тя ще ни предостави доста голяма сума за реализиране на постановката „Сиси, душата на императрицата“. Дамата е изключителен почитател на операта. Запознахме се случайно през м. май, когато уточнявахме подробности по „Сиси…“, която ще поставяме на наша сцена. Друга новост през новия сезон е стартирането на следобедни семейни спектакли. Билетите ще бъдат по-евтини, а децата до 12 г. ще влизат безплатно. Така човек си получава свободни сутринта и вечерта, а следобедът ще е отдаден на изкуството. Другата ни логика за този подход е завоюване на нова публика, която да ни посещава в удобно за нея време и да гледа най-новите постановки на театъра ни. Там ще представяме всички заглавия от афиша ни, включително и премиерите. По примера на Виенската филхармония, отваряме генералните репетиции за безплатно посещение на средношколците от нашите гимназии. Имаме вече и нова камерна сцена в „джоба“ на сградата на операта с 234 места. Тя посрещна гостоприемно първата си публика. На 13 март там ще бъде представена тетралогията на изключително интересната камерна опера на Хиндемид „Седемте смъртни гряха“ и малката версия на голямата му опера „Махагони“, както и скечът му „Напред и назад“. Този салон е за друг вид публики и интереси. Намира се на необичайно място. Не е необходимо да се присъства в официално облекло. Пространството е много предизвикателно и на него по необичаен начин ще представяме такива оперни спектакли. Камерната опера дава много хляб на много хора в света. Камерната музика като цяло – също. В България и двете изкуства са на изчезване и аз съм горд, че ние можем да си позволим да показваме такъв вид спектакли.
– През отминалия сезон двама ваши млади колеги – тандемът Димитър Косев и Славчо Николов създадоха и завладяха своя публика, като предложиха необичайни, на много високо ниво, няколко атрактивни иновативни проекта като „Джазоспекция“, „Куин – шоуто продължава“ и пр. Ще продължи ли тази линия?
Надявам се! Всичко зависи от тях! След като имахме успешния продукт на „КУИН – Шоуто продължава“, който е насочен към масовата публика, сега заедно с Николо Коцев ще направим „РЕЙНБОУ – Шоуто продължава“ на Ричи Блекмор и концерт с популярните хитове на „ДИЙП ПЪРПЪЛ“ със симфоничния оркестър на операта. В момента се правят аранжиментите. Между другото за много хора все още не е обществено известно, но вече 15-ият етаж на Синдикалния дом е ново пространство, което ни е предоставено на операта. Ще го превърнем в репетиционна зала на оркестъра ни и за записи.
– С вашата активна позиция на ръководител на операта, Вие привлякохте за един творчески сезон над 100 души в балета и оркестъра. Ще има ли нови попълнения в оркестъра?
– Дай Боже, особено в шрайха. Провеждаме конкурс по скайп. Шестимата, които кандидатстват са от САЩ и затова ще ги чуем по скайпа.
– Кои са акцентите през новия сезон?
Няколко са събитията. За първи път Фестивалът на оперното и балетното изкуство е международен. Ще присъстват три продукции извън България. Едната е на Нова белградска опера, посветена на 450 години от първото оперно представление „Орфей“ на Клаудио Монтеверди. Тъй като нямаме възможност да заплащаме на музикантите от Виенската филхармония, които обслужват оперните спектакли на Музикално-театралната студия на градската академия във Виена, направихме копродукция с нашата музикална академия. Тук ще бъде представена операта „Алчина“, чиято премиера беше в края на месец юни тази година в столицата на Австрия във Фолкс опер. Гостуването е на 7 декември в Стара Загора. На 3 декември ще представим и един изключително интересен балет-монолог на американския хореограф Блис Колдемайер. Моето желание е фестивалът е да бъде не само преглед на старите продукции на оперните театри в страната, а да се превърне във витрина, в която цяла България може да дойде и да гледа разнообразна програма. Интересен е акцентът върху „Лебедово езеро“ с участието на Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин – балетисти, водещи солисти на Мариински театър, Санкт Петербург, Русия, които ще играят на 5 декември в „Лебедово езеро“. Считам за много голямо постижение провеждането на майсторски клас на Бруна Балиони. Тя е едно от най-големите мецосопрани на ХХ век. Много рядко прави майсторски класове, но се съгласи да работи само с българи, почти безплатно. Така че тези, които искат да се докоснат до превъзходното италианско белканто, могат да присъстват от 1 до 8 декември, когато ще завършим с концерт на 12-те участници в класа. Това е също важен момент, който обръща прожектора на европейския оперен театър към България.
– Господин Драганов, за първи път от многогодишната творческа биография на електронната страница на Старозагорската опера на 100% е качен афишът до 31 декември 2017 г. и почти напълно до края на сезона – юли 2018 г. , което наистина Ви прави чест. Кои са акцентите, с какво ще зарадвате почитателите на оперното изкуство в Града на липите и гостите, които идват тук специално заради оперните спектакли, както и при многобройните гостувания на трупата, което стана неизменна част от Вашия подход?
Имаме няколко акцента. През м. февруари ще е балетната премиера на „Фантастичното дюкянче“ от Отторино Респиги с италианския хореограф Алба Бонанди. За първи път в България на 29 март 2018 г. ще бъде премиерата на операта „Турандот“ от Пучини – копродукция с Държавен куклен театър – Стара Загора. Режисьорите сме двама – един куклен – в лицето на директора Дарин Петков и моя милост като оперен режисьор. Има определен сценограф и костюмограф за оперната част и друг за механизмите и марионетните кукли. На 20 или 21 юни смятаме да направим друга комбинация между оперното и цирковото изкуство. Ще поставим операта „Палячи“ от Леонкавало под шапитото на цирк „Балкански“. Община Стара Загора ни предоставя специално място за разпъването на шапитото. Причината е, че сюжетът на „Палячи“ се разиграва в пътуващ цирк. За откриването на оперната сцена „Орфеида“ на езеро „Загорка“ в края на м. юли, преговаряме със Софийска опера да представи първата част на тетралогията „Рейнско злато“ от Вагнер. Третата постановка на Стадион „Берое“ ще бъде на операта „Набуко“ от Джузепе Верди.
През 2018 г. ще се чества 90 години български балет и 100 години от рождението на Марин Големинов. По този повод нашата балетна трупа ще представи пълния вариант на балета „Нестинарка“ по музика на Марин Големинов. Премиерата ще бъде на 26 май 2017 г. най-напред в НДК София, а на 29 май ще бъде повторена в Стара Загора.
– Кои нови звезди на оперното изкуство ще видим на старозагорска сцена?
Още на 18 ноември ще видим изключителното сопрано Нейви Мартинес, която ще изпълни ролята на Лучия ди Ламермур в едноименната опера на Доницети, под диригентската палка на Томазо Плачидо от Италия. За премиерата на „Турандот“ ще гостува тенорът Дарио Ди Виетри в ролята на Калаф, който открива тази година сезонът на Миланска скала, както и сопраното Драгана Радакович, която сега с огромен успех изпълнява ролята на „страшната принцеса“ (Турандот) в Сидни, Австралия.
Надявам се и на други приятни изненади.
Росица Ранчева