Министър Вълчев: Черно-белите учебници няма да се разпространяват
Черно-белите учебници, които предизвикаха обществена дискусия, няма да бъдат разпространявани. Причината е, че делението на деца според социалния статус е недопустимо, каза днес министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на брифинг в Стара Загора. Той обясни, че проблемът е тръгнал от неуместно послание на най-голямото издателство в страната. Министърът е имал разговор с издателите и е препоръчал кампанията да бъде спряна. Той е получил уверение, че черно-белите учебници няма да се разпространяват.
Наредбата за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала позволява да се одобряват и цветни, и черно-бели пособия по даден предмет. По думите на Красимир Вълчев смисълът на този текст не е да се допуска образователна дискриминация. „Ще променим наредбата, за да се избегнат подобни случаи. Вече няма да има възможност за издаване едновременно на черно-бял и на цветен вариант на учебник от едно издателство. И в момента голяма част от учебниците в горните класове са черно-бели. Много от дисциплините не изискват цветност на графичното оформление. Никой не е очаквал, че тази възможност в наредбата ще се използва за ценова дискриминация“, посочи министър Вълчев.
Според него казусът има значима символика, защото образованието въплъщава възприетото разбирането за обществена справедливост.
„Равният достъп до образование е проекция на принципа на равните житейски възможности. Тоест, дават се равни шансове на децата да постигнат максимума на възможностите си чрез образование“, добави Красимир Вълчев. На брифинга в Община Стара Загора присъстваха още народните представители Емил Христов и Радостин Танев, ресорният зам.-кмет Иванка Сотирова и областният управител Гергана Микова.
Сътрудничеството между образователните институции и общините е изключително важно, за да се реши проблемът с оставащите извън училище деца. Голямото предизвикателство през тази учебна година е да обхванем всички деца в образователната система, заяви образователният министър. Той посочи, че механизмът за обхват, който стартира с работата на над 1000 екипа, ще бъде доразвит, за да действа постоянно и да работи устойчиво за записването, но и оставането на учениците по-дълго в системата.
Една от новостите през тази учебна година е облекчаването на административната тежест за учителите в Наредбата за приобщаващото образование, което ще им даде повече време за работа с децата, изтъкна министър Вълчев. През октомври МОН ще предложи промяна на закона за бюджета с цел диференциране на стандартите за финансиране на професионалните паралелки. Идеята е за определен брой професии, необходими на регионално ниво, да има допълнително финансиране.