Балетът изразява божественото в човека
Балетът е черният хайвер в кухнята на Изкуството, трюфелите в един оперен спектакъл…Той е съвършенство и лукс, той е извън пространството и времето, има собствено пространство и време, собствен свят…Мечта, да, балетът е мечта. Сбъдването и носи невероятно усещане. Гледането на балет само – дори.
Да, може да не се храниш с ястия -гурме и дрехите ти да са от магазини Втора ръка, но балетът…Балетът е приказни подправки във ястие с фин вкус и френски парфюм, който ухае върху кожата ти с дни.
Да си позволят да имат балетна трупа могат малко театри – както у нас, така и по света. Трупата трябва да бъде от 70 артисти, у нас ако имаме трупа от 30-40 – казваме, че е добре. Наслада за очите е сега обновената балетна трупа на Старозагорска опера с ръководител Силвия Томова. Балерини от Япония, Гърция, Франция, Италия, заедно с нашите момичета и момчета! И първият им самостоятелен спектакъл – „Ромео и Жулиета“ и „Полет към светлината“ с премиера на 28 февруари на сцената на Операта. Младите артисти от чужбина са тук, защото сцената е мечта за тях и стремление, не заради мизерните си заплати в БГ-лева. И никой не роптае, никой не се оплаква, никой не капризничи. Спортният дух в балетната трупа е особено висок. На дисциплината и натоварването на репетициите по два пъти всеки ден плюс загряване от един час, трудно биха могли да издържат и спортисти.
Репетициите преди премиерата бяха особено интензивни и всички бяха останали сякаш без дъх и сили. Но силата при артистите се въздига на сцената, сцената е с особена „почва” – тази сцена, и всяка сцена по света има директна връзка с небесата, откъдето слиза чистата енергия и носи вдъхновение и кураж.
Ако отделите време да изгледате двата едноактни балета – „Ромео и Жулиета“ и „Полет към светлината“ в Държавна опера-Стара Загора, ще се заредите и вие вътрешно. Рисунъкът на движенията е изящен и семпъл, на сцената няма бъбривост, нито сложни акробатики. И в първата и във втората част хармонията между артистите се възприема силно, езикът на телата и мимиките е прелестен – невинен в първата, камерна част и красиво многословен във втората /с участие на всички артисти от балетната трупа/.
„Балетът е израз на стремежа на човек да се откъсне от гравитацията, да полети. Затова и движенията на балерините и балетистите са толкова ефирни, въздушни, летящи. Това е красиво и сложно изкуство, към което сме привързали сърцето си за цял живот“-казва Силвия Томова, примабалерина и ръководител на балета на Старозагорската опера.
Балетът е стремеж към изразяване на божественото в човека – лекотата, съвършеството, красотата на тялото, на жестовете. Всяко движение в балета е изящно, то напомня на зрителя, че човекът е съвършен, както и за възможностите, които се крият в нас и които може да се изразят с много труд и талант. Всяко движение в балета се отработва по толкова много пъти, че да изглежда като дихание. Да изглежда просто като вдишване и издишване. А всъщност е толкова нелеко – вдишваш упорит и тежък труд, а издишваш – въздушна красота.
В момента трупата на балета на Старозагорска опера се подготвя за своята нова премиера – на 23 май – балетът „Лебедово езеро“ от Чайковски. Подготвят и балетна гала в Международния ден на танца – 29 април. Междувременно участват в почти всички спектакли на Операта. Балетът е леката кавалерия на една Опера, ако може така да се каже, защото всички артисти са леки, елегантни и фини. Но са големи бойци, истински щурмоваци. Достойни за възхита!
Уляна Кьосева
Още през 692 година Църквата се обявява против танца. Заклеймява го като подбуждащ греховни чувства. В последствие танцът преминава през различни етапи – от отричане до поставяне на пиедестал, в зависимост от еволюцията в нравите. Епохата, в която всички изкуства търпят революционно развитие – това е Ренесансът. Думата “балет” прозлиза от италианската дума “байлер”, която означава “малък танц”. Всъщност балетът се заражда в Италия, и е пренесен във Франция от Катерина ди Медичи, която се омъжва за Хенри Втори – наследник на френския престол – през първата половина на XVI-ти век. Изпълнителите танцуват, пеят и рецитират за развлечение на гостите в двореца.
Европейският балет възниква през Ренесанса под формата на бални и народни танци. Първият истински балет, съчетаващ музика, танц и драматургия е представлението “Развлекателен балет на Кралицата”. Тази балетна продукция е поставена от италианския цигулар и учител по танци Балтазар Божуайо за първи път на 15-ти октомври 1581 г. пред 9-10 хилядна публика. След години друг френски крал – Луи XIV, познат като Кралят Слънце, който обичал да играе в представленията на Дворцовия балет, открива първото училище по балет – “Кралска танцова академия” в Париж. През 1671-ва година един от преподавателите в академията – Бушан – установява петте позиции на стъпалата, които и до ден днешен са основа на всички блаетни стъпки. През тези години на преден план излиза и т.нар. обръщане на краката. Установява се терминологията на балета, която се използва и днес. На жените не е позволено да излизат на сцена до 1681 г. До тогава женските роли се играят от мъже, които се преправят на жени с помощта на маски и перуки. Принос за западноевропейския балет имат Жан-Жорж Новер, Филип Тальони, Мария Тальони, Жул Перо, Август Бурнонвил, Фани Елслер, Жан Корали, Люсил Гранд.
В Русия балетът възниква във 2-рата половина на 17 век и се развива през 19-20 век. Руската школа за класически балет се счита за най-добрата в света. Балетният театър като такъв се е появил в Русия в 18-и век, но национална школа за балет се оформя истински през 19-и век. Тя събира всички най-добри постижения на водещите световни балетни школи по това време и ги обогатява с традициите на руския народен танц.Гастролите па артистите на руския балет и опера в Европа, организирани от известия театрален деятел Сергей Дягилев от 1907 година, са имали огромен успех на сцените в Париж, Лондон, Рим, Берлин и други градове. Една от звездите на руските сезони е била великата балерина Анна Павлова. През 20-и век в историята на световният балет влизат за винаги такива имена, като Галина Уланова, Майя Плисецкая, Михаил Баришников, Рудолф Нуриев. Болшой театър (Bolshoi Theatre) е една от най-големите забележителности на руската столица Москва. Намира се в сърцето на града.
Балетът във Великобритания (Лондонски кралски балет) и САЩ се развива през 20 век. По-известни имена в Развитието на съвременният балет са Айседора Дънкан, Джордж Баланчин, Марта Греъм, Морис Бежар и др.
29 април е обявен от Юнеско за Международен ден на балета, защото това е рождената дата на „бащата“ на балета – Жан Жорж Новер. През 1759 г. излизат неговите „Писма за танца и балетите“ и с тях се поставя теоретичната страна на балета по начина, по който се танцува и днес. През столетията силен блясък и обогатяване балетът получава с развитието на руската класическа школа. Тя е дала на света много известни композитори, сред които се откроява Чайковски с неговите „Лебедово езеро“, „Лешникотрошачката“, „Спящата красавица“, много имена, много сцени.
Българският балет започва да се развива много по-късно. През 1928 година е поставен „Копелия“ – първата българска балетна постановка с балетмайстор Анастас Петров. Той е първият, който подготвя професионални балерини, тълкува образи от известни произведения, развива стъпки и подхожда към балета напълно професионално.
Снимки: Рад Димитров за Опера Стара Загора