Честит рожден ден на българския балет днес – 22 февруари!

На 22 февруари българският балет има Рожден ден. Защо точно на тази дата?!
У нас „Копелия” е първият самостоятелен балет, поставен на сцената на Народния театър. Датата на премиерата, 22 февруари 1928 г., се счита за рождена в летоброенето на българското балетно изкуство. Хореографията на тази първа„ Копелия” е дело на Анастас Петров (1899-1978), който изпълнява и ролята на Франц. Сванилда е пресъздадена от Надя Винарова и Анна Воробьова. Георги Донев е Копелиус, а Георги Попангелов – кметът. Декорите на спектакълът „Копелия” от 1928 г. са дело на Александър Миленков, а костюмите – на Райна Ракарова-Никова. Диригент е Тодор Хаджиев.
Музиката на балета „Копелия, или момичето с емайловите очи” е дело на френският композитор Лео Делиб (1836–1891 г.). Балетът е създаден през далечната 1870 г. по мотиви от една приказна новела „Пясъчният човек“ на немския голям писател романтик Е.Т.А. Хофман- специално за сцената на Парижката опера . Оригиналната хореографска версия на балета е създадена от Артур Сент-Леон, който сам участва и в написването на либретото заедно с Чарлз Нуитир. Премиерата се е състояла на 25 май 1870 г. в Парижката опера с примата Джозефина Боцаки в главната роля на игривата палава девойка Сванилда, с изпълнението на тази партия тя успява да пожъне шумен успех… Това е първият самостоятелен балет на Делиб, който си извоюва име не само като оперен композитор, но и като създател на блестящи балетни партитури. Със същия творчески екип през 1860 г. той създава в съавторство с Лудвиг Минкус своя първи опит в областта на музика за танц – балет „Ручеят“. „Копелия“ обаче надминава по слава останалите танцови творби и става едно от най-обичаните и поставяни произведения из френските сцени и в самата Опера Грниер. В историята на балетното изкуство „Копелия“ заема твърде специфично място. Тази партитура е забележителна, защото променя изцяло възгледа за това какъв следва да бъде музикалния текст за танц и трансформира жанровото усещане за балета. От премиерата си до ден днешен „Копелия” неизменно присъства в репертоара на балетните трупи по цял свят.
През далечната 1928 г. очакванията и на критика, и на публика за „Копелия” у нас са напълно удовлетворени. В „La Bulgarie“ излизат и първите ласкави отзиви: „На сцената на Народната опера се постави пантомимата „Копелия”. Изпълнението за общо учудване бе задоволително, като знаем условията, при които се развива нашето балетно изкуство… Г-н Петров даде много интересни и хубави танци, неговото гъвкаво тяло бе извънредно изразително във всички свои жестове, скокове и танцови фигури… Вън от това, окото на балетмайстора следеше всички останали групови танци и сола и ние виждахме навсякъде неговата неуморна, системна работа…“
Своето танцово обучение Анастас Петров започва в школата на Евгения Едуардова в Берлин през 1922 г. Година по-късно той става и неин асистент, като същевременно започва работа и в състава на Щатсопера. Между 1925 и 1927 г. Петров е сред избранниците на известния балетмайстор Макс Терпис, който му поверява дори и малки постановки. По-късно балетистът се завръща се в България с желание да намери благодатна почва за изява на натрупания си опит и придобити знания. Не случайно наскоро след назначението му в Народния театър във вестник „La Bulgarie“ излиза бележка, в която се казва:
„Новият балетмайстор си е поставил задача да оформи балерини, достатъчно добре подготвени, за да може впоследствие да бъде реализирана далечната цел – представянето на пантомима на сцената на Народната опера… Противник на строгостта на школите и доктрините, Петров се стреми да обедини майсторството на руския класицизъм със силното, наситено изражение на немския балет…“
През далечната 1973 г. у нас навлиза най-после и цветната телевизия, и група дръзновени творци решават първият цветен филм да бъде балетен. Заемат се със сложната задача да заснемат „Копелия“. Сценарист и режисьор на постановката е Йордан Джумалиев. Хореографията се поема от Маргарита Арнаудова. Художник на декор и костюми е Мария Трендафилова, а зад камерата застава операторът Юри Ангелов.За големия успех на филм-спектакъла изключителна заслуга имат и изпълнителите на главните роли: примабалерината Цвета Джумалиев – Свинилда и премиерът Ичко Лазаров – Франц. Филмът е закупен от много чуждестранни телевизии и излъчван нееднократно.

…А кой е създал балета на Старозагорската опера?! Това е украинката Анна Воробьова. Историята на живота и е толкова красива, като роман. Първият балет, който поставя на сцената на Старозагорската опера е „Куклената фея“ от Йозеф Байер – с премиера на 29 май 1949 г. Диригент е Георги Нешев, художник Петър Русков. Преди това името и се изписва /в албума за историята на Операта/ през 1946 г. , когато е балетмайстор и прави хореографията на оперите „Травиата“ от Джузепе Верди, „Русалка“ от А.С.Даргомижски, през 1947 г. – при „Риголето“ от Дж. Верди, „Продадена невеста“ от Б. Сметана, „Гергана“ от Маестро Георги Атанасов, през 1948 г. – в „Кармен“ от Ж.Бизе, „Лучия ди Ламермур“ от Г. Доницети, „Отвличане от сарая“ от В.А.Моцарт.
След „Куклената фея“ Анна Воробьова поставя на сцената на Старозагорската опера още и балета „Копелия“ – премиерата му е на 15 януари 1951 г.
За Анна Воробьова може да прочетете http://nationallibrary.bg/wp/wp-content/uploads/2016/12/rus_emi.pdf

Честит рожден ден на българския балет, здраве, кураж и вдъхновен полет на всички балетисти от Старозагорската опера, които в тези дни се готвят усилено за предстоящата премиера на 28 февруари!

Уляна Кьосева