Имаме нужда от съзидателна гражданска енергия
Съвсем скоро предстои да бъде приет Бюджетът на Община Стара Загора за 2017 година на заседание на Общински съвет-Стара Загора. Проектът за бюджет вече беше подложен на обществено обсъждане. Какви параметри са заложени за дейността на културните институции, за реализиране на инициативите, заложени в културния календар, за реализиране на предложения на независими организации? По темата разговаряме с Милена Желева – председател на Постоянната Комисия по култура, туризъм и вероизповедания в Общинския съвет. Ако в общинския отдел „Култура и вероизповедания” се събира и конструира цялата информация за събитията в общината, то в Постоянната комисия и в Общинския съвет общинските съветници решават законосъобразното дали е целесъобразно. Без одобрението на Общинския съвет не би имало приет бюджет и съответно – одобрен Културен и Спортен календар и дейности по развитието на туризма.
Каква е финансовата рамка на бюджета за култура за тази година?Параметрите на бюджета за култура и тази година са в рамките на обичайните 700 000 лв. /сумата варира между 600 и 700 000 лв в различните години/. Факт е, че те не стигат за реализация на всички инициативи на културните институти и за финансиране на всички предложения, които получихме до края на месец ноември /те са за няколко милиона лева общо/.
И миналата година Община Стара Загора обяви сесия за набиране на предложения от неправителствени организации, които да оцени и подкрепи финансово? Получиха ли се интересни предложения?Всяка година има интересни предложения. Убедени сме, че трябва да има поне едно основно и важно събитие за реализация и то цялостно, през цялата година. Така през миналата 2016 г. фокусът беше върху 100-годишнината от създаването на ПФК ”Берое”. Тази година се фокусираме около две големи „теми” – 140 години от боевете за Стара Загора и „Стара Загора – европейски град на спорта”. Вече има Инициативен комитет за отбелязване на историческата годишнината, който има редица предложения за програма. Надявам се в най-скоро време да се проведе пресконференция, на която тя да бъде обявена пред обществеността. Разбира се, че има и други много важни годишнини – 60 години от създаването на Кукления театър през месец септември, когато ще се проведе и Международният куклено-театрален фестивал за възрастни „Пиеро”, той стана емблематичен за Стара Загора и за страната, 50 години от създаването първоначално като Декемврийски музикални дни на Фестивала на оперното и балетно изкуство, 110 години от създаването на Историческия музей и много други. От предложенията, подадени от различни неправителствени организации бих споменала например предложението на Младежка театрална студия 99 за премиера – пиесата „Гняв” по Стивън Кинг. Община Стара Загора ще ги подкрепи и ще бъде предизвикателство и за тях и за нас, които ще идем да ги гледаме. В Културния календар са и Джаз Фест/8-10 юни с много интересна програма и тази година/, Фестивала за европейско кино „Златната липа”, Фолклорен фестивал „Богородична стъпка” – все познати и много обичани и посещавани събития. За моя голяма радост Пивоварна „Загорка” като основен спонсор и Община Стара Загора възродиха преди две години Бир Феста през месец септември – една седмица всяка вечер и с участието на най-известните рок-групи от страната. Фестивалите, които изброих образуват така наречения от мен „скелет” на Културния календар. Искам да подчертая, че голяма част от предложенията, които се дават от неправителствените организации, се подкрепят от Община Стара Загора.
Тази година разбирам, че се подготвя издание за всички значими културни и спортни събития в общината през годината, което ще бъде рекламирано много активно?За мен културният календар, спортният календар, туризмът – са едно общо цяло. Това, което се подготвя като издание за първи път, ще покаже именно тяхната цялост и ще работи за имиджа на града. Целта е да се създаде една нова енергия – за привличане за външна публика както чрез събитията на културните институции, така и чрез спортни събития. Приветствам усилията на заместник-кметовете на Община Стара Загора Иванка Сотирова и Красимира Чахова да се оформи и издаде един общ календар на всички събития с конкретните им дати за настоящата година-от самото и начало до края, който да бъде представен на всички туристически борси и пред туристически фирми и организатори на събития, да бъдат рекламирани в цяла България и в чужбина, защо не. Истината е, че маркетинговото проучване на Стара Загора, което беше направено през 2016 г. не ни отрежда достойно и разпознаваемо място като туристическа дестинация. От изследването стана ясно, че най-големият проблем на хотелиерите и ресторантьорите в Стара Загора са уикендите. Точно затова търсим интересни събития , т.нар.”уикенд събития”, които да привличат посетители и публика – и в културата, и в спорта. С активно използване на базите – както беше миналата година с опера на стадиона. Ще я има и тази година, Държавна опера – Стара Загора е дала заявка за „Кармен” от Бизе на стадион „Берое“.
Готова ли е програмата за „Стара Загора – европейски град на спорта”?В програмата на „Стара Загора – град на спорта” ще има много национални и регионални събития, балканиади. В последните години спортът доказа, че силно привлича посетители – и към туристическите ни обекти. Например участниците в Европейското младежко първенство по футбол до 21 години бяха в града ни около 10 дни и посетиха много културни събития и туристически обекти. Примерите в тази посока са десетки.
По Ваше мнение работи ли добре Общественият съвет за развитие на туризма към Общината?Общественият съвет по туризъм събира в себе си представители на хотелиери, ресторантьори, туристически фирми, бизнес, неправителствени организации, общински съветници, институции. Именно съветът и община Стара Загора бяха инициатори за това подробно и много сериозно маркетингово проучване. Очаквам че ще има широко обсъждане на резултатите и на предложенията му, върху които ще стъпи развитието на туризма в Стара Загора – за логото на Стара Загора например. Много ми се иска, когато обсъждането се състои, да има хора, които да изкажат мнението си. Не във Фейсбук, а в самата дискусия, открито и честно и категорично да заявят „Това ми харесва”, „Това не ми харесва”, „Това направете”, „Това недейте да правите”. От такава съзидателна гражданска енергия имаме нужда.
Интервю на Уляна Кьосева