Първата опера на стадион – разбира се, че в Стара Загора!
Опера на стадиона! Стара Загора се записа като първият град в България с реализирането на продукцията на операта „Аида” от Джузепе Верди на Стадион „Берое” – по случай 100 години от създаването на Футболен клуб „Берое“. Датата за вписването в историята е 6 юни, обявеният час бе 21. Не спря да вали … Лекото укротяване половин час по-късно даде начало на представлението. Прекъсвано на два пъти, заради дъжд, който не можа да намокри ентусиастите под козирката на стадиона. Но беше заплаха на музикалните инструменти, които оркестрантите на два пъти грижливо прибираха и после отново засвирваха на тях. И така „Аида” се състоя – до края на четвърта картина, както бе предвидено, с усилията на оркестър, хор и балет на две опери – на Стара Загора и на Русе. Първата опера на стадион в България е вече факт. Неизразима с думи емоция, красиво шоу с най-добрите гласове /Камен Чанев, Таня Иванова, Офелия Христова, Ивайло Джуров, Александър Марулев, Деси Стефанова, Ивайло Йовчев и др./, с участието на много малки и големи артисти от много формации.
Какво пропуснаха тези, които не успяха да присъстват на уникалния спектакъл? Чувството,че зрители и артисти са в един отбор – отборът на можещите хора, на тези с воля и хъс, които преодоляват много препятствия, за да покажат най-доброто от себе си. Които постигат целите си, които не се отказват лесно, които са борци.
Заради лошите метеорологични условия, заради преодоляването, заради куража – „Аида” на Стадион „Берое” бе много повече от зрелище, тя бе единение, свързване на единомишленици. Артистите усетиха подкрепата на хора, доста от които не са стъпвали в Операта, но са твърдо на тяхна страна. Феновете на футбола усетиха волята на артистите за победа – над себе си и над времето. Разбраха, че артистът не е лигльо и интелектуална превземка, а е боец. Също като футболистите на терена. Готов да се раздава докрай.
Зрелището, осъществено с участието на над 300 души на терена на пистата на стадиона /само/, не бе допуснато да се разгърне в зелените площи и форматирано и сбито в пространството, в което трябваше да се вмести. Това сви мащаба и размаха на артистите. Но то също бе оценено от благодатната публика на стадиона.
Как се прави опера на стадион по света?
Историята на два пъти се разказва: разбира се, в Китай. Несравнимо е, и все пак…Представлението на операта „Аида” на Работническия Стадион /80 000 места/ в Пекин на 27 септември 2003 година е под режисурата на Крешимир Доленчик от Хърватска и с участието на тенора Кристиан Йохансон /Радамес/ и Джорджина фон Бенза /Аида/. Продукцията струва 2,6 млн.долара, с над 3000 участници. На сцената се появяват и китайски барабанисти, които по оригинален начин изпълняват Триумфалния марш.
Година след помпозното откриване на Олимпийските игри, през 2009 година Китай представя на стадион “Птиче гнездо” в Пекин грандиозен оперен спектакъл. Произведението е “Турандот” на Пучини.Дълги години китайските власти не разрешават поставянето на операта с аргумента, че не представя страната в благоприятна светлина. Забраната пада през 1998 година и режисьорът Жан Иму я поставя в самото сърце на Забранения град, там където по либрето се развива сюжетното действие. Новият спектакъл на стадиона отново е негово дело и разчита на мащаба – участниците са отново хиляди – както и на изключителните визуални ефекти. Екранът с площ хиляда квадратни метра има 40 милиона пиксела.
http://news.bnt.bg/bg/a/15563-postaviha_au_turandot_au_v_pekin
https://www.youtube.com/watch?v=BjMfHHy_kE8
Първата опера на Стадион в България показа: Което не може да се прави с много пари, се прави с малко пари и с много хъс, без компромиси в качеството и с огромна воля и дух!
Истинска битка в мирно време!
Да ни е честита победата, Стара Загора! Отборът e един!
Уляна Кьосева