Симфоничен концерт 150 години след Хектор Берлиоз


Event Details


2 февруари 2019 г. (събота) 16:00 ч. сцена Опера – Стара Загора

Симфоничен концерт 150 години след Хектор Берлиоз

Диригент Пиер Калабрия (Италия)

На 2 февруари от 19:00 часа заповядайте в Държавна опера – Стара Загора на един красив концерт със страстна музика. Оркестърът на Операта е под диригентството на Маестро Пиер Калабрия. В програмата ще прозвучат:

  1. Бетовен – Увертюра „Прометей“

През 1800 г. Бетовен написва балета „Творенията на Прометей“ по сценарий на С.Вигано (известен тогава хореограф), посветен на княз Карл Лихновски. Увертюрата към балета е една от най-хубавите увертюри на Бетовен. Силата на Прометей – гордият и непримирим враг на тиранията – композиторът е видял в творческата му енергия, в живата деятелност, във високото утвърждение на човешкото самосъзнание.

  1. Мануел де Фая – Любовта на магьосника из Сюита от балета „ Любовна магия“

Мануел де Фая, роден на 23 ноември 1876 г., отдавна се е превърнал в един от символите на Испания. Написаната от него преди повече от 100 години музика за балета „Любовна магия” продължава да се изпълнява по целия свят, а „Танцът на огъня” все така разпалва въображението на музиканти, танцьори и публика.

Мануел де Фая идва на бял свят в град Кадис, Испания. Първите си стъпки в музиката прави много рано благодарение на своята майка, известна пианистка и певица. После младежът учи при капелмайстора Брока, завършва Консерваторията в Мадрид – пиано при Хосе Таго и композиция при Филип Педрел. Именно от Педрел попива огромната любов към фолклора и превръща испанската народна музика в основа на своето творчество. Признат е за национален композитор, продължител на делото на родоначалника на испанската национална музика Исак Албенис. Музиката му изобилства с народни мелодии и ритми най-вече от Андалусия и Кастилия, но претворени чрез модерните средства на импресионизма и неокласицизма.

„Де Фая е велик композитор, магията на неговия балет „Любовна магия” е във връзката й с фламенкото. Идва и от артистичността на композитора, и от тази стара, стара артистичност и човечност на танца. Де Фая не взема фламенко мотиви, за да направи нещо с тях – не, той композира фламенко музика. Тя е откровена, естествена, разказва за опита, който всеки от нас добива в някакъв момент: при загуба на любов или при избавяне от нея. Резултатът е поразителен, удивителен, зашеметяващ – магията идва и случи ли се, не може да остане скрита”, споделя немският диригент Йорг Бирханс.

  1. Моцарт – Симфония № 36 „Линц“

В края на юли 1783 г. Моцарт, заедно с младата си съпруга, заминава на гости на баща си, който продържава да служи в Залцбург – за да получи от него прошка и да помоли стария Моцарт да се примири с женитбата му, като го запознае с очарователната Констанца. По обратния път от Залцбург към Виена, Моцарт за няколко дни отсяда в Линц. Там, в двора на граф Туна, е написана симфонията, която изпълняват  под диригентството на автора в деня на завършването и – 4 ноември 1783 г.

Материалът е изготвен с любезното съдействие на Отдел „Изкуство“, Регионална библиотека „Захарий Княжески“ – Стара Загора.