Балетът-стихия ГЕТО отново на сцената на Операта на 19 юни


Event Details


Съвсем неотдавна, на 21 май, Балетът на Държавна опера-Стара Загора представи за първи път пред старозагорсакта публика спектакъла „Гето“ на световно известния италиански хореограф Марио Пиаца. Дългогодишният асистент и съмишленик на Марио Пиаца Людовик Парти, който от началото на сезона е репетитор на балета на Старозагорската опера, отново бе главна фигура в работата по подготовката и осъществяването на атрактивното и вълнуващо заглавие. Изцяло екип на Старозагорската опера бе ангажиран в новата постановка на хитовия спектакъл: сценографията е на художника Тодор Демеров, а костюмите са дело на Мария Христова. В спектакъла участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора.

„Гето“ бе представен в София на 29 май на сцената на Националния музикален театър. „Фурор на софийска сцена“ бе заглавието за гостуването на един от най-авторитетните сайтове за култура www.impressio.dir.bg. Отзивът в сайта започва с думите: “Адмирации за Силвия Томова и за целия екип на Старозагорската опера! Томоки Ишиго – в ролята на Главния равин безапелационно спечели сърцата на публиката. Заредена с изключителна енергия, хъс и настроение, снощи интернационалната балетна трупа на Държавна опера – Стара Загора гастролира със спектакъла „Гето“, постановка на канадския хореограф Марио Пиаца. Темпераметни, отдадени и свежи, младите танцьори, които са представители на 11 държави,  още в самото начало накараха публиката в Националния  музикален театър да изпитва емоции, каквито рядко ни се предлагат в последно време. Емоции, които те карат да мечтаеш, които те вдъхновяват, които те възвисяват. Публиката остана без дъх, без думи… Дълги аплаузи белязаха края на спектакъла.“

На 19 юни, от 19.00 часа на сцената на Държавна опера-Стара Загора прочувствената история от живия живот ГЕТО ще бъде разказа отново от младите и талантливи артисти от балета: Харука Суга в ролята на Сара, Фредерико Пинто в ролята на Давид, Рио Сузуки в ролята на Душата, Каито Такахаши в ролята на Равина и др.

Като оптимист по природа и космополит определя себе си италианският хореограф Марио Пиаца, който този път избра балета на Старозагорската опера, за да постави за втори път на българска сцена своя уникален танцов спектакъл “Гето”. “Защото това е страната, в която е извършен безпрецедентен акт на хуманност за спасението на хиляди хора. Идеята на “Гето” е, че човек се затваря в различни видове гета – от онова, което е свързано с религия, раса и етническа принадлежност до гетото на елита, на собствената интелектуалност и емоционалност, а напоследък най-непреодолими са виртуалните самоограничения. Границите им могат да бъдат прекрачени само чрез съзидателната енергия.” Гетото е въпрос на душевна нагласа и преодоляването му е свързано със състоянието на духа.

За евреите клезмер-музиката е вид творчество, нещо съкровено и свещено, с което никога не се разделят. Основен мотив в клезмер-а има песента „Надежда“, която днес е национален химн на Държавата Израел. Песента е лайтмотив в спектакъла и се изпълнява на живо от оперната прима на Старозагорската опера Офелия Христова. Соло цигулка Румен Какамъков. В “Гето” към музиката-клезмер са прибавени и други музикални символи – мотиви от музиката на Горан Брегович, ромското “Джамале” и унгарския плач на цигулките.“Гето” е съвременна притча за гоненнията на евреите.

Балетът е разположен в три сцени. Първата – Еврейската сватба представя главните действащи лица – младоженците (Той и Тя), Главния равин, както и няколко различни ансамблови групи – четири млади двойки – момчета и момичета, женски кордебалет и група на уважаваните възрастни евреи. Създава се усещането за едно патриархално общество, където за всички има място и всички са добре дошли. Но не за дълго. Балетът не търси точна повествователност, а провокира асоциации. Мъжете свалят ризите си и тръгват в неизвестна посока. Жените остават сами.Пластичните фигурни композиции напомнят Стената на плача, камарите от трупове в газовите камери, страданията от самотата и липсата на общността. Третата част възстановява прекъснатата сватба. Основен двигател на действието е Главният равин, който връща солиста обратно в изоставения бащин дом, в общността, където винаги е добре приет. Символичният образ на Душата (еврейската душа) извежда балетния спектакъл в сферата на метафората и обобщенията – на съхранената духовност и продължението на живота.

Марио Пиаца е роден в Монреал, Канада. Получава образованието си в Италия, където учи класически балет, и в САЩ, където се занимава с модерен балет. Като хореограф работи в различни театри в Италия, Франция, Чехия, Сърбия, Канада, Венецуела, САЩ. Критиката определя творчеството му като съчетание на противоположности и открива в постановките му „горчива сладост в изразните средства и съвместяване на агресия с мекота“. За своя спектакъл „Гето“ по музика Клезмер и Горан Брегович, получава наградата за изящни изкуства от Европейската Еврейска Асоциация в Лондон.

През 2018 Маестро Марио Пиаца е удостоен с престижното звание „Кавалер на Република Италия“, връчена му от Президента Серджо Матарела.