“Лелята на Чарли“ се развихря в Операта

Лелята на Чарли“ се развихря в операта

На 29 януари от 19:00 часа в операта заповядайте на една специална премиера – „Лелята на Чарли“, мюзикъл от Оскар Фелцман. Представлението е с любимия на българската публика актьор Мариан Бачев в главната роля, ученици от НУМСИ“Христина Морфова“ и артисти от операта. Режисьор на спектакъла е Николай Априлов, диригент Красимир Къшев. Реализира се с подкрепата на Община Стара Загора и със съдействието на Държавна опера-Стара Загора и НУМСИ“Христина Морфова“. Този спектакъл е част от програмата на Музикалното училище, с която тази година се отбелязват 45 лета от създаването му.

Мюзикълът „Лелята на Чарли“ е известно изкушение за създателите му, но може би най-вече за младата публика. Съюзил музиката с театъра, той се отличава с голямо разнообразие на изразните средства. Затова именно е най-желан от мен, като режисьор, доказан любител на свръхподвижното емоционално въздействие. В моята творческа биография, мюзикълът и оперетата заемат достойно място“ – казва режисьорът Николай Априлов.

Поредната ми спирка в света на оперетата е легендарният мюзикъл на Оскар Фелцман „Лелята на Чарли”, написан през 1973 год. с либрето по мотиви от едноименната шеметна английска комедия на Томас Брандън (Charley’s Aunt 1892). Бляскавата и остроумна комедия на ситуациите, този класически „evergreen” фарс, е изграден виртуозно с познат от времето на Шекспир драматургичен похват – комедийния травестизъм. Преобличането на мъже в дамски костюми, изпълнявайки женски роли, превръща трудните и заплетени ситуации просто в една шега! С всяка една промяна главният герой усеща все по-дълбоко женската природа, самият той започва да флиртува и да се държи като жена, което още повече усилва комедийния ефект.

През цялото действие на пиесата се усеща едно щастливо чувство за безпорядък и веселие.

Фарсът на Томас Брандън счупва всички исторически рекорди за пиеси от този жанр с 1466 представления и последващи продукции по целия свят, след премиерата на оригинала в Лондон през 1892 год.

Мариан Бачев направи първите си стъпки при мен, на сцената в някогашния Дворец на пионерите. Беше едва в четвърти клас. Непоколебимо и упорито, с трудолюбие и природна дарба, с изумителна за годините си дисциплина, той следваше мечтата си. За него винаги съм казвал, че е един от най-преданите ми и верни ученици. Никога не забрави корените си и за това може би съдбата го дарява с прекрасно творческо битие.

В „Здравейте, аз съм вашта леля” с естетическа мярка изгражда един запомнящ се трагикомичен образ. Обстоятелствата в мюзикъла принуждават героя му, гонен по недоразумение от полицията, да се преоблече в женски дрехи. Прибягвайки до всички разновидности и степени на гротеската, той се опиянява от възможността да се забавлява, докато е в ролята на Донна Лусия и истински да обича и страда, когато е Бебс.

Останалите персонажи и изпълнители са заразени от темпераментната игра на главния герой и се отдават изцяло на този екшън.

В персонажите на младите герои влизат възпитаниците на Музикалното училище „Христина Морфова” – Стоян Буюклиев и Иван Петров като Джек и Чарли, Габриела Русева и Маргарита Лъчезарова, като Кети и Енни, Денислав Михалев – Брасет и още: Любов Желева, Нелли Таукчи, Стейси Георгиева. Предизвикателството е една от водещите черти на младите хора. Обикновено то е рязък, но и симпатичен начин да напомнят за себе си. Понякога то е продиктувано от жаждата да се утвърдят изведнъж. Утвърждаване, но подплатено с разумна амбиция, труд, отговорност, вдъхновение.

Изобретателни и развлекателно внушаващи са „ветераните” Симеон Симеонов, Нина Димитрова, балетът и оркестърът на Старозагорската опера с диригент Красимир Къшев, главният „виновник” за възраждането на спектакъла.

Всички дишат с радостта от съприкосновението с отличната драматургия и безметежната щастлива музика.“

Николай Априлов, режисьор

Популярната в началото на ХХ век английска ексцентрична комедия на актьора и драматурга Томас Брендън е послужила за основа на няколко мюзикъла и музикални комедии в САЩ и Великобритания. Съществуват и поредица екранизации. През 1972 година руският композитор – автор на песни и няколко (около десетина) оперети Оскар Фелцман (роден през 1921 година) създава своя мюзикъл „Здравейте, аз съм вашата леля!“, познат у нас под заглавието „Лелята на Чарли“.

Действието се развива през 1910 година в Лондон.

Де факто се случва следното: безработният и преследван от полицията Френкърт Беберлей, известен като Бебз, попада случайно в дома на полковника в оставка сър Франсис Чесни. Тук с нетърпение очакват пристигането на богатата им родственица – доня Лусия де Алвадорес от Бразилия. Сър Франсис се надява да се ожени за нея, за да оправи критичното си финансово положение. Двамата студенти – Джек, син на полковника Чесни, и Чарли Уейкъм, се надяват празникът да не се провали, защото са поканили своите любими Енни и Кети, за които искат да се оженят. Но заветната леля все още не пристига – бави се някъде по пътя. Затова двамата младежи молят Бебз да се предреши като нея и да се представи за доня Лусия.

От това, разбира се, следват ред смешни и забавни ситуации, в центъра на които е мнимата „леля“, упорито ухажвана не само от сър Франсис, ами и от неговия приятел, адвоката Стивънс Спетли, също кандидат за ръката на заможната госпожа от Бразилия. Истинската доня Лусия обаче все пак пристига, придружавана от компаньонката си Елла Дели, и объркването става още по-невъобразимо, докато накрая всичко завършва щастливо – младите получават заветната благословия от своите настойници…

dolap.bg