Директорът на Старозагорската опера Огнян Драганов пред dolap.bg: ”Започваме много силен 94-ти сезон“

Огнян Драганов завършва Средното музикално училище „Христина Морфова” Стара Загора с тромпет. Изучава оперна режисура в Нов Български Университет – два семестъра в  класа на проф. Ваня Бъчварова. Завършва курс по оперна режисура в Opera du Rhin Страсбург, Франция, като асистент режисьор на световно известния оперен режисьор Албер-Андре Льорю. Дипломира се в Държавна музикална академия “Панчо Владигеров” София  – специалност оперна режисура в класа на проф. Павел Герджиков. Своя професионален опит натрупва в Софийската опера, където последователно е помощник режисьор, асистент режисьор, режисьор и заместник-директор през периода 1998-2002 година. Възходящата му кариера на оперен режисьор стартира от 2002 година. Поставя с голям успех в България, Румъния, Гърция, Македония, Сърбия, Холандия, Германия, Бразилия, Италия, Колумбия и Русия. В продължение на пет сезона е главен режисьор на Операта в Сараево. Над 30 заглавия се четат в биографията на режисьора, повечето от които е поставял многократно.

Огнян Драганов счита за най-голямо свое постижение срещата с руската класика – оперите „Евгений Онегин” и „Дама Пика”, които поставя в Сараево и Санкт Петербург. Сред последните му ангажименти са постановките на оперите „Дон Жуан” и „Джани Скики” в далечна Колумбия, където вече е познат със своите постановки на оперите „Бал с маски”, „Лучия Ди Ламермур”, „Норма”. През 2015 г. поставя „Слугинята-господарка” в Словения, а в края на 2015 г. поставя на сцената на Старозагорската опера уникалния спектакъл на операта „Лучия ди Ламермур” от Доницети. За този безспорен успех творческият екип получава голямата награда „Стара Загора“ през май 2016, а през септември – „Кристална лира“ на Радио Класик ФМ и СБТМД. Огнян Драганов е отличен с годишната награда „Златното перо“ 2016 на Класик ФМ Радио и галерия „Макта“.
Огнян Драганов е главен режисьор на Русенската опера в продължение на три сезона. От 29 април 2015 г. поема като временно изпълняващ длъжността директор Старозагорската опера. От края на месец август 2016 е официално назначен за директор на първата извън столична опера след спечелен конкурс.

Господин Драганов, три години и половина Вие ръководите Държавна опера Стара Загора. Как върви изпълнението на мандатната Ви програма?

Оказва се, че живият живот предлага много повече предизвикателства от първоначално предвидените. Това, което смятам че се промени е професионалното отношение към всички ансамбли в трупата. Доста чужденци дойдоха на работа в операта и смениха изцяло положително атмосферата й. Те донесоха със себе си и друга култура. Освен това дават мило и драго да се реализират в професионален ансамбъл. Тяхното сериозно отношение към това, което трябва да се случва в нашите ансамбли безкрайно много провокира останалите. Те стават като повод за конкуренция в най-добрия смисъл на понятието, като състезание, при което всеки печели. Най-голямата ми гордост е възраждането от пепелта на балета и успехите, които постигна трупата. Балетистите в нея са от 22 страни.

Трудно се поддържа съставът на операта, кой от 157 души, когато встъпих в длъжност, нарасна на близо 400 човека.

Едно от нещата, които исках да направя още като зам.-директор на Софийската опера е създаването на детско-юношеска студия. Вече трета година „Маргаритки“ се развива много успешно и тази година направи своя четвърти спектакъл.

Публиката ни е възторжен свидетел на много нови и квалитетни солисти. Това се дължи и на факта, че световно известната оперна прима Веселина Кацарова от 2016 г. стана артистичен директор на операта. Комуникацията на чуждестранните агенции трудно обръщат внимание на театър като нашия, който все още се намира в периферията на европейския и световен оперен бизнес. Но г-жа Кацарова успя да доведе певци – колеги от най-висок ранг. През отминалия сезон на стадиона в спектакъла „Набуко“ гостува Мария Гулегина – една голяма изпълнителка. Нейното участие стана причина нашият театър да бъде поставен на първо място в петте световни топ събития в седмицата, когато беше нейният спектакъл. Видяхме Зоран Тодорович, Драгана Радукович, Йонас Паску и още много други. Трябва да спомена и нашето откритие Беса Лугичи, която дебютира в „Лучия ди Ламермур“ и пр.

Случиха се много интересни постановки. Например „Турандот“ съчетава по най-добрия и атрактивен начин куклено и оперно изкуство. Спектакълът се възприе от публиката много добре. За първи път в България нашата опера откри нова сцена в цирка. Под шапитото на Академичен цирк „Балкански“ организирахме през м. юни 2018 г. заедно с част от трупата на цирка операта „Палячи“ от Руджиеро Леонкавало. Тази постановка съчетава други две изкуства – цирковото и оперното.

Не бива да пропуснем камерната опера. В България камерната музика и камерната опера са изчезващи жанрове. Ние всяка година правим по 6-7 нови камерни заглавия. Открихме специално за тях и сцена в джоба на операта, която е подходящо място за експериментални камерни заглавия. Във Виена, в Българския културен институт „ Дом Витгенщайн“ също открихме камерна сцена и дори направихме премиера на нея на камерната опера от австрийски композитор „Процесът Мерилин Монро“.

Станаха вече традиция мега спектаклите на Стадион „Берое“, които имат все повече публика, която ги очаква с нетърпение.

За изминалите три и половина години, Старозагорската опера реализира повече премиери, отколкото за всичките 10 години назад взети заедно. Как се оправяте финансово в това доста недружелюбно към изкуствата и културата време?

Гордея се, че имаме няколко заглавия – абсолютни световни премиери. Веднага искам да изразя благодарността си към Община Стара Загора и респективно към Общинския съвет, за осигуряването на 140 000 лв. годишно, които ни превежда. Всъщност това за нас е глътка въздух и възможност да реализираме тези премиери. С тях пък акумулираме средства от продажбата на билети, с които правим други премиери. Разбира се те вече са абсолютно недостатъчни, тъй като дейността ни се разви много.

Когато се завърнахте в родната Стара Загора след дълги години отсъствие, като лайтмотив на всяка пресконференция повтаряхте, че целта Ви е да възстановите блясъка и функционалната характеристика на операта и на уникалната й сграда. Успяхте ли в тази амбиция?

Сградата беше едно голямо умряло животно. Сега е на път да се превърне в абсолютен духовен център, който предлага не само оперни заглавия и концерти за всички възрасти, но и всякакъв друг вид изкуства. Това, което трябва да се знае е, че операта не е масово изкуство. Дейността й е адресирана към една социална група, която е готова да заплаща висока цена, за да гледа качествени произведения. Публиката ни желае да се отличава от другите и иска да има своята Виенска опера. Иска да не ходи в чужбина, за да гледа хубави спектакли, а това да става в нейния оперен театър. От тук и отговорността ни, всяка постановка и всеки спектакъл да бъдат на световно ниво е изключително голяма. Цените на билетите ни се качиха три пъти. Преди 3 години средната цена беше 5.20 лв., сега е 15 лв.

Удовлетворение, но и отговорност за нас е, че публиката, която става все по-млада и по-многолика, ни повярва и залите ни, особено на премиерните ни спектакли, винаги са пълни.

Публиката ни иска разнообразие и ние й го предлагаме. Три поредни лета играем на Стадион „Берое“. Направихме специална камерна зала в джоба на операта за камерни постановки. Изнесохме представления на Античния форум „Августа Траяна“, както и на автентичната Античната улица в Регионалния исторически музей, която е на повече от 1800 години. Участвахме във фестивала във Видин и на Сцена на вековете във Велико Търново, на откритата сцена в Банско и на Моцартовите празници в Правец, където втора година сме основната сила на фестивала. Изключително голям пробив направихме с гостуването си в Одрин, Турция, където за първи път от половин век там се постави опера. От „комшиите“ чакаме уточнение на поканата за „Лебедово езеро“.

Тъй като считаме, че възпитанието в оперното изкуство трябва да започне от най-ранно детство имаме спектакли за най-малката си публика „До, ре, ми – в пелени“, „Шегобишко“ и др. С много голям интерес се посреща посещението на малчуганите от детските градини и началните училища в „преследване“ на Фантома на операта. Лично аз съм Фантомът, който показва на малките ни гости всички тайни места, където се създава това изкуство. Пак за тях и такива като тях имаме детски вариант на „Сватбата на Фигаро“. Същата опера е адаптирана и за тийнейджърите. С много голям успех се ползват матинетата ни, както и следобедните семейни представления, при които децата до 12 година възраст влизат с родителите си без билет. Всички генерални репетиции са с отворени врати за гимназистите.

Как стартира новият сезон и с какво ще зарадвате публиката си?

Новият сезон започнахме с две представления на операта „Палячи“ от Леонкавало под шапитото на Академичен цирк „Балкански“ и с няколко от неговите артисти във Варна. Постановката е по идея и с участието на големия български тенор Калуди Калудов по повод неговата 40-годишна сценична дейност.

От 27 август до 7 септември 2018 г. Веселина Кацарова проведе за първи път в България много успешен Международен майсторски клас. Той завърши с голям концерт на участниците в събитието и оркестъра на операта под диригентството на Владимир Бошнаков.

Първата ни за сезона премиера е на 27 септември. Тя е последната опера на Александър Йосифов за деца „Малкият принц“. Режисьор, сценограф и костюмограф е Денис Иванов.

Предстои ни гостуване на сцената на Софийска опера на 16, 17 и 18 октомври с „Малкият принц“, „Машина на времето“ – на детската ни студия „Маргаритки“ и три представления на балета ни – „Нестинарка“, „Фантастичното дюкянче“ и „Делвата“. Предстои ни турнето с „Палячи“ и „Селска чест“ да продължи – в Пловдив на 22 и 23 октомври и в София – на 19 и 20 ноември – в пълния блясък под най-голямото шапито на Балканския полуостров на Академичен цирк „Балкански“. На 14 февруари 2019 г. в НДК ще представим мегапродукцията ни с Държавен куклен театър Стара Загора „Турандот“ от Пучини.

На 26 октомври имаме премиера на оперетата „Хубавата Елена“. Другата нова оперета, която ще е готова на 7 февруари 2019 г. е „Херцогинята от Чикаго“ от Имре Калман.

С класическата версия на балета на Минкос „Дон Кихот“ балетът при операта ще открие поредното издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство на 27 ноември 2018 г. Чуждестранното участие е на операта в Скопие със „Севилският бръснар“ на Росини. Софийската опера ще го закрие с балета „Лешникотрошачката“. „Катерина Измайлова“ ще е участието на Пловдивска опера, а на Варна – „Джоконда“.

Новата година ще започнем с премиера навръх 8 март с рядко играната в България опера на Джоакино Росини „Италианката в Алжир“. Режисьор, сценограф и костюмограф е Уши Хорнец. Тя е австрийка, която живее в Скопие.

В колаборация с НУМСИ „Христина Морфова“ Стара Загора ще направим три представления: “Класният се жени“; „Българи от старо време“ и „Лелята на Чарли“.

За първи път в България ще поставим японска опера – „Аленото ветрило“.

Два майсторски класа предстоят в началото на м. януари 2019 г.: Клас по пиано на Козимо Дамяни – изключителен италиански пианист. Ежегодно ще провеждаме и Балетна академия за деца.

2018 г. е годината на Лейнард Бърнстейн. На 20 и 21 юни 2019 г. ще направим две представления на „Градът“. Това е негов много известен мюзикъл.

На Стадион „Берое“ сме планирали „Атила“ от Джузепе Верди.

Три камерни заглавия ще бъдат представени в джоба: “Медиумът“, „Телефонът“ и едно руско заглавие.

Предстоят две гостувания на много големи певци, които засега запазвам в тайна.

Преди повече от 6 месеца подадохме към туроператорските фирми оферта, всеки месец един от спектаклите си обявяваме до края на сезона като ден, в който те могат да продават билети.

По всичко личи, че се очертава много силен и интересен творчески сезон. Това са само някои от маркираните събития. В афиша ни има още десетки, които са уточнени по дати и сцени до края на 2019 г.

На колегите – успех! На публиката – приятни и запомнящи се срещи с нашето истинско изкуство!

Росица Ранчева